طبق گفته TrendForce، رشد سالانه بیت های تقاضای NAND Flash از سال 2022 تا 2025 زیر 30 درصد باقی خواهد ماند زیرا تقاضا برای SSD های مشتری رایانه های شخصی کاهش می یابد.

میانگین محتوای NAND Flash SSD های مشتری در سال جاری از 500 گیگابایت فراتر رفته است. قیمت ها برای SSD های 512 گیگابایتی به شدت کاهش یافته است و تقریباً با قیمت هایی که برای SSD های 256 گیگابایتی شش ماه پیش داده شده بود قابل مقایسه است. در واقع، قیمت هاردهای SSD 512 گیگابایتی نیز به سطح هارددیسک های با همان ظرفیت نزدیک است. از سوی دیگر، ارتقا به 1 ترابایت یا بیشتر برای SSDهای لپ‌تاپ ممکن است برای نصب‌کننده‌های رایانه‌های شخصی دشوار باشد، عمدتاً به این دلیل که هزینه‌های مجوز برای سیستم‌عامل ویندوز همبستگی مثبتی با مشخصات دستگاه دارد. بنابراین افزایش ظرفیت SSD باعث افزایش هزینه یک لپ تاپ کامل می شود. با توجه به اینکه OEM های رایانه شخصی تمایل کمتری به استفاده از SSD های 1 ترابایتی یا بیشتر دارند، رشد متوسط ​​محتوای NAND Flash SSD های مشتریان نیز در آینده محدودتر خواهد بود.

در مورد راه‌حل‌های ذخیره‌سازی با ظرفیت کمتر برای لپ‌تاپ‌ها، مایکروسافت تولیدکنندگان رایانه شخصی را تشویق می‌کند تا راه‌حل‌های UFS را برای لپ‌تاپ‌های سطح پایه با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اتخاذ کنند. دو دلیل پشت این توسعه وجود دارد. اول، بازار 128 گیگابایت SSD به تدریج در حال کاهش است. دوم، در مقایسه با SATA، UFS دارای مزیت قیمت و عملکرد قابل مقایسه در سرعت انتقال داده است. در درازمدت، راه‌حل‌های UFS می‌توانند جایگزین حافظه‌های SSD مشتری با ظرفیت کم برای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ شوند. با این حال، SSD ها اخیراً کاهش قیمت زیادی داشته اند، بنابراین تفاوت قیمت آنها با راه حل های UFS کاهش یافته است. علاوه بر این، هیچ پلت فرم پردازنده رایانه شخصی به طور بومی از سرعت انتقال داده سریعتر ارائه شده توسط UFS 3.1 پشتیبانی نمی کند. در حال حاضر، OEM های PC فکر می کنند نیازی به تعویض فروشنده نیست زیرا راه حل های UFS هنوز مزیت قیمت قابل توجهی ندارند. فرصت‌ها برای پذیرش راه‌حل‌های UFS تنها زمانی آشکارتر می‌شوند که مزیت قیمت مشخصی وجود داشته باشد و پشتیبانی بومی از پلتفرم‌های CPU در دسترس باشد.

SSD های مشتری در دو سال گذشته محرک اصلی رشد تقاضا در بازار NAND Flash بوده اند، زیرا اثرات همه گیر COVID-19 فعالیت های منبع یابی مرتبط با کار و مطالعه را در محل اقامت افزایش داده است. TrendForce در حال حاضر پیش بینی می کند که نرخ اتصال SSD های مشتری در بین لپ تاپ ها در سال 2022 به 92٪ و در سال 2023 به حدود 96٪ خواهد رسید. باعث تقاضای ژل در بازار گسترده تر لوازم الکترونیکی مصرفی شده است. بنابراین، در میان بخش‌های اصلی برنامه‌های کاربردی بازار NAND Flash، SSD‌های مشتری قرار است بیشترین کاهش تقاضا را تجربه کنند. این به نوبه خود رشد تقاضا را نیز محدود خواهد کرد. TrendForce پیش بینی می کند که برای دوره 2022 تا 2025، نرخ رشد سالانه بیت های تقاضای NAND Flash زیر 30٪ باقی خواهد ماند.

SSD های سازمانی به عنوان محرک اصلی رشد تقاضا در آینده موفق خواهند شد
شتاب تقاضای NAND Flash بسته به برنامه متفاوت است. به عنوان مثال، رشد تقاضای بیت برای SSD های لپ تاپ به اندازه راه حل های ذخیره سازی گوشی های هوشمند سریع نبوده است. این تا حدی به این دلیل است که دوربین های لپ تاپ عمدتاً برای پخش ویدیو به جای گرفتن عکس و فیلم با کیفیت تصویر بالا استفاده می شوند. TrendForce پیش‌بینی می‌کند که بیت‌های تقاضای NAND Flash مرتبط با SSD‌های مشتری رشد 4.3 درصدی سالانه برای سال 2022 و 11.6 درصدی سالانه برای سال 2023 داشته باشد. انتظار می‌رود میانگین NAND SSDهای مشتری برای سال 2022 به 18.2 درصد برسد و سپس به 9.6 درصد برای سال 2023 کاهش یابد. در نهایت، SSD سازمانی به عنوان محرک اصلی رشد تقاضا در بازار جهانی حافظه های فلش NAND، از SSD های مشتری جایگزین خواهد شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران