طبق گفته TrendForce، درآمد SSD سازمانی تنها به 3.79 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم سال 22 به دلیل سقوط تقاضا و کاهش مداوم قیمت قرارداد SSD رسید.

عملکرد Kioxia در 4Q22 عمدتاً از وضعیت آن به عنوان تامین کننده پیشرو SAS های SAS سود می برد. از آنجایی که محصولات SAS قیمت واحد بالاتری نسبت به محصولات PCIe دارند، Kioxia توانست تا حدودی کاهش درآمد QoQ خود را با وجود حجم سفارش کمتر از حد انتظار، محدود کند. درآمد Kioxia از SSD های سازمانی 12.2 درصد در سه ماهه به سه ماهه کاهش یافت و به حدود 491 میلیون دلار در سه ماهه چهارم 22 رسید. در آینده، Kioxia صلاحیت SSD های PCIe 4.0 خود را با سرورهای OEM سرعت می بخشد و حضور این محصولات را در چین گسترش می دهد. بنابراین، انتظار می‌رود محموله‌های SSD سازمانی PCIe 4.0 به تدریج در سال جاری افزایش یابد. در مورد SSD های PCIe 5.0، Kioxia قبلاً آنها را وارد مرحله تولید انبوه کرده است و فعالانه به دنبال همکاری سرورهای ODM برای ترویج پذیرش این محصولات است. با دستیابی به عملکرد تجاری بهتر در بازار SSD سازمانی، Kioxia امیدوار است که سود کلی خود را افزایش دهد و در نتیجه منابع مورد نیاز برای بهبود فرآیند تولید NAND Flash خود را به دست آورد. در حال حاضر، Kioxia قصد دارد تا سال 2024 با سایر فروشندگان در رقابت برای دستیابی به فناوری 23X-L پیشی بگیرد.

درآمد WDC از SSD های سازمانی در سه ماهه دوم به لطف استفاده از محصولات PCIe آن در میان ODM های سرور آمریکای شمالی به طور قابل توجهی افزایش یافت. با این وجود، WDC همچنان کاهشی در درآمد سه ماهه چهارم سال 22 به 493 میلیون دلار آمریکا ثبت کرد که دلیل آن کاهش عرضه از سوی مشتریان آمریکای شمالی بود. به دلیل منابع محدود تحقیق و توسعه، WDC در راه اندازی SSD های سازمانی PCIe 4.0 از رقبا عقب مانده است. بنابراین، نگرانی هایی در مورد توانایی آن در افزایش سهم بازار در آینده وجود دارد. علاوه بر این، صنعت NAND Flash به عنوان یک کل شروع به انتشار راه حل های PCIe 5.0 در طول 2H23 خواهد کرد تا رشد بازار پلتفرم های جدید CPU را تکمیل کند. در مقایسه با سایر فروشندگان NAND Flash، به نظر می رسد WDC کمی کمتر برای ورود PCIe 5.0 آماده است. در مجموع، WDC احتمالاً حفظ سهم بازار خود در سال 2023 را دشوارتر خواهد یافت.

در 2H22، از آنجایی که سرورهای OEM سرعت محموله محصولات خود را کاهش دادند، خریداران سرور چینی نیز دیدگاه محتاطانه ای نسبت به تقاضای آینده داشتند و بر کاهش موجودی تمرکز کردند. در نتیجه، جریان سفارشات SSD سازمانی کند باقی ماند. با این حال، فروشندگان NAND Flash مجبور به افزایش محموله های SSD سازمانی در 2H22 شدند، زیرا تقاضا برای اجزای ذخیره سازی در لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند شاهد اصلاحات نزولی بسیار شدید بود. در مقایسه با دیگر دسته‌بندی‌های محصولات NAND Flash، SSD‌های سازمانی تنها منبع قابل توجه مصرف بیت بودند. در پایان، به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، کاهش سه ماهه قیمت SSD سازمانی به 25 درصد برای سه ماهه چهارم 22 افزایش یافت. این کاهش قیمت به نوبه خود باعث شد که کل درآمد سه ماهه SSD شرکت با 27.4 درصد کاهش کیفیت QQ به حدود 3.79 میلیارد دلار برسد. TrendForce پیش‌بینی می‌کند که صنعت NAND Flash بار دیگر کاهش سه ماهه درآمد حاصل از این دسته از محصولات را برای سه ماهه اول سال 23 ثبت خواهد کرد.

با نگاهی به عملکرد فروشندگان NAND Flash در بازار SSD سازمانی در سه ماهه چهارم، سامسونگ شاهد کاهش درآمد به 1.78 میلیارد دلار بود، اما همچنین توانست سهم بازار را به 46.9٪ افزایش دهد. در سال 2023، سامسونگ با چالش های رقبای خود مقابله خواهد کرد و همچنان رهبر بازار SSD سازمانی باقی خواهد ماند. در واقع، سامسونگ طیف متعادلی از پیشنهادات را ارائه می‌کند و پیشتاز فناوری را حفظ می‌کند. علاوه بر این، PCIe 5.0 در برخی از پلتفرم‌های سرور جدید که در ساعت 2:23 وارد می‌شوند، گنجانده می‌شود و سامسونگ قبلاً نمونه‌هایی از محصولات PCIe 5.0 خود را برای صلاحیت برای مشتریان ارسال کرده است. علاوه بر این، تقاضا برای محاسبات با کارایی بالا (HPC) به دلیل تکثیر برنامه‌ها و خدمات پشتیبانی شده توسط فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) در حال افزایش است. بنابراین، سفارش محصولات با حافظه پهنای باند بالا (HBM) نیز به تدریج در حال افزایش است. در مواجهه با این پیشرفت‌های جدید، سامسونگ استراتژی‌های محصول مؤثری را نه تنها برای SSD، بلکه برای DRAM و HBM تدوین کرده است. بنابراین در مقایسه با رقبای خود در موقعیت قوی قرار دارد.

درآمد میکرون از SSD های سازمانی به دلیل دو عامل در سه ماهه چهارم به 308 میلیون دلار کاهش یافت. اولاً، محصولات SATA همچنان بیشترین فروش SSD سازمانی Micron را به خود اختصاص داده است. دوم، سرورهای OEM هزینه سرمایه را در 2H22 کاهش دادند. وقتی صحبت از عملکرد آن در سال 2023 می شود، محموله های SSD 176L PCIe 4.0 کمی کمتر از حد انتظار بود. با این حال، تعداد بیشتری از مشتریان آن صلاحیت محصولات 176L را تکمیل کرده‌اند و خریداران کلی در مصرف موجودی موجود پیشرفت ثابتی داشته‌اند. بنابراین، Micron می‌تواند انتظار افزایش محموله‌های 176 لیتری محصولات را در 2H23 داشته باشد. در توسعه محصول، Micron تلاش‌های خود را برای ایجاد محصولات جدید با HBM و رابط‌های نسل بعدی تشدید می‌کند تا از فرصت‌های مرتبط با سرویس‌های نوظهور جدید که توسط هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (ML) و HPC پشتیبانی می‌شوند، استفاده کند. همچنین با گسترش همکاری های خود با ODM های سرور، پذیرش SSD های سازمانی خود را افزایش می دهد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

درآمد گروه SK (یعنی SK hynix و Solidigm) از SSD های سازمانی تقریباً 720 میلیون دلار برای 4 Q22 بود. با توجه به کاهش تقاضای چین در طول سال 2022 و تاخیر در عرضه محصولات جدید، SK Group شاهد کاهش سهم بازار خود برای SSD های سازمانی به 19.0٪ در سه ماهه چهارم بود. بر اساس طرح اولیه گروه SK، پس از تکمیل فاز اول ادغام SK hynix و Solidigm، توسعه پیشنهادات SSD عمدتا توسط Solidigm انجام می شود. از طریق این تلاش‌های مشترک، SK hynix در ابتدا برنامه‌ریزی کرد تا SSD‌های 176L TLC سازمانی را تا سال 2023 راه‌اندازی کند. با این حال، آخرین نظرسنجی TrendForce نشان می‌دهد که تغییراتی در این استراتژی همکاری ایجاد شده است. این امر بر SK hynix و Solidigm با توجه به توسعه و تولید انبوه محصولات جدید تأثیر منفی خواهد گذاشت. محموله های آنها نیز ممکن است آسیب ببیند. امسال، SK Group برای افزایش سهم بازار خود برای SSD های سازمانی به بهبود پیش بینی شده تقاضا در بازار چین بستگی دارد. علاوه بر این، پیشرفت حاصل شده در پذیرش SSDهای سازمانی QLC نیز عامل مهمی در عملکرد حمل و نقل بلندمدت آن خواهد بود.