طبق گزارش‌ها، پردازنده‌های روسی با افزایش قیمت‌ها تقاضای بالایی دارند

نظرسنجی کومرسانت نشان داد که پردازنده BE-T1000 بایکال اکنون با قیمت حدود 110 دلار (8900 روبل) در یک خرده فروش آنلاین سخت افزار کامپیوتری محبوب (ChipDip) در منطقه به فروش می رسد. پردازنده دو هسته ای بسیار ابتدایی MIPS32r5 (28 نانومتری) قبلاً با قیمت 50 دلار (3990 روبل) در سال 2018 در دسترس بود، بنابراین قیمت آن اخیراً 55 درصد افزایش یافته است. با TSMC به عنوان سازنده پردازنده BE-T1000 بایکال قرارداد بسته شد و ریخته گری تایوانی تولید این SoC ها را در سال 2016 آغاز کرد. یکی از نمایندگان بایکال الکترونیک هرگونه دخالت در افزایش MSRP را رد کرده و اعلام کرده است که توزیع کنندگان و خرده فروشان برای تعیین قیمت ها هستند. این شرکت مشکوک است که موجودی بسیار قدیمی با نرخ‌های متورم فروخته می‌شود – کومرسانت نمی‌تواند با هیچ‌کس در ChipDip برای بیانیه تماس بگیرد.

ماکسیم کوپوسوف، مدیر کل پرومبیت، مشاهده کرد که قیمت‌های پردازنده‌های بایکال الکترونیک و MCST در همه زمینه‌ها افزایش یافته است و رقابت در بازاری که “شرکت‌های بیشتری محصولات مبتنی بر پردازنده‌های روسی را اعلام می‌کنند، دشوار است”. او اعتراف می‌کند که شرکتش به تامین پردازنده‌های خاکستری x86 وابسته است (اما مشخص نمی‌کند که این پردازنده‌های اینتل هستند یا AMD). Koposov می‌گوید بخش‌هایی از آخرین سری محصولات رایانه شخصی، سرور و زیرسیستم ذخیره‌سازی (Bitblaze) بر روی سخت‌افزار غیر خانگی ساخته شده‌اند. استدلال او ساده است: «هیچکس نمی خواهد با ضرر و زیان کار کند، به ویژه با توجه به امکان ثبت محصولات بر اساس اجزای خارجی در ثبت وزارت صنعت و بازرگانی.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

روزنامه تجاری روسی کومرسانت از آمارهای صنعتی دریافته است که قیمت پردازنده های کامپیوتری با طراحی بومی از آغاز سال 2023 افزایش یافته است. سازندگان رایانه های شخصی، سرورها و سیستم های ذخیره سازی داخلی به عرضه بیشتری از پردازنده های طراحی شده توسط Baikal Electronics و MCST نیاز دارند – این نشریه معتقد است که در حال رشد است. تقاضا و مشکلات لجستیکی علت اصلی افزایش هزینه های اخیر شده است – افرادی که در زنجیره تامین سخت افزار دخیل هستند پیشنهاد کرده اند که قیمت مدل های خاصی از پردازنده ها دو برابر شده است. سرگئی اووچینیکوف، مدیر عامل Norsi-Trans (یک شرکت ذخیره سازی سرور و داده) اظهار داشت: “تولید تراشه های روسی در کارخانه های خارجی پیچیده تر شده است و منجر به گسترش زنجیره تامین و در نتیجه افزایش هزینه کالای نهایی می شود. ” تحریم های تجاری بین المللی مانع از ورود سیلیکون تازه به منطقه نشده است – اوچینیکوف ادعا می کند که یک کارخانه ذوب ناشناس قادر است (احتمالاً توسط پروکسی) توسعه دهندگان روسی را با پردازنده های کامپیوتری تامین کند.