طبق گزارش، انتظار می رود رایانه های شخصی مبتنی بر بازو تا سال 2027 تقریباً دو برابر سهم بازار شوند

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های Counterpoint Research، رایانه‌های شخصی (رایانه‌های شخصی) مبتنی بر معماری Arm محبوبیت خواهند داشت و سهم بازار آنها از ۱۴٪ امروز به ۲۵٪ تا سال ۲۰۲۷ تقریباً دو برابر خواهد شد. توانایی سخت افزار مبتنی بر Arm برای اجرای سیستم عامل مک به اپل این امکان را داده است که 90 درصد از بازار لپ تاپ های مبتنی بر Arm را تصاحب کند. با این حال، پشتیبانی کامل از Windows و Office365 و سرعت پذیرش برنامه‌های مبتنی بر Arm بومی نیز عواملی حیاتی در تعیین نرخ نفوذ Arm SoC در رایانه‌های شخصی هستند. هنگامی که این عوامل مورد توجه قرار گیرند، رایانه های شخصی مبتنی بر Arm به گزینه ای مناسب برای کاربران و مشاغل روزمره تبدیل خواهند شد.

با ورود بیشتر تولیدکنندگان OEM/ODM PC و گوشی های هوشمند به بازار، آنها تخصص خود را در زمینه سخت افزار و نرم افزار مبتنی بر Arm کمک خواهند کرد که این امر باعث افزایش محبوبیت رایانه های مبتنی بر Arm در Arm خواهد شد. در دسترس بودن بیشتر برنامه های بومی مبتنی بر Arm نیز راحتی و آشنایی کاربر با این پلتفرم را افزایش می دهد. به طور کلی، انتظار می رود روند به سمت رایانه های شخصی مبتنی بر Arm ادامه یابد و سهم بازار آنها احتمالاً در سال های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد.

تراشه‌های PC مبتنی بر بازو برای رقابت با پردازنده‌های x86

  • SoC های PC مبتنی بر بازو بسیار قابل تنظیم هستند. برخلاف پردازنده‌های x86 که برای پردازنده‌های همه منظوره طراحی شده‌اند، SoC‌های مبتنی بر Arm را می‌توان برای موارد استفاده خاص طراحی کرد. این بدان معنی است که SoCها را می توان با تعداد هسته پردازنده های با کارایی بالا و حافظه بسیار یکپارچه طراحی کرد و به آنها اجازه می دهد با پردازنده های x86 رقابت کنند. هسته‌های سفارشی آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های پیشرفته‌تری را فعال کنند که با هسته‌های پردازنده استاندارد امکان‌پذیر نیست و امکان ادغام بهتر با سخت‌افزار و سیستم عامل را فراهم می‌کند. علاوه بر این، SoC های مبتنی بر Arm می توانند حافظه بسیار یکپارچه ای را در خود جای دهند که امکان دسترسی سریع تر و کارآمدتر به حافظه را فراهم می کند. این می تواند عملکرد کارهای گرافیکی فشرده را با امکان دسترسی سریع تر و به اشتراک گذاری داده ها بین CPU و GPU بهبود بخشد.
  • SoC های مبتنی بر بازو دارای مزایای متعددی نسبت به پردازنده های x86 هستند، از جمله کاهش مصرف انرژی و بهبود بازده حرارتی. علاوه بر این، هسته‌های ویژگی هوش مصنوعی داخلی آن‌ها را نسبت به پردازنده‌های x86 برتری می‌دهد. آنها با در نظر گرفتن بهره وری انرژی طراحی شده اند و می توان آنها را برای برآوردن نیازهای برق خاص سفارشی کرد. این باعث می شود آنها برای استفاده در دستگاه های تلفن همراه و لپ تاپ ها ایده آل باشند، جایی که عمر باتری بسیار مهم است. با افزایش تقاضا برای قابلیت‌های هوش مصنوعی، نیاز روزافزونی برای بهبود کارهای چندرسانه‌ای مختلف، مانند رمزگذاری و فشرده‌سازی تصویر و ویدئو، حذف نویز، بهبود صدا و انتقال سبک وجود دارد. با ادغام فناوری هوش مصنوعی در لپ‌تاپ‌های مبتنی بر بازو، می‌توان این وظایف را کارآمدتر انجام داد و عملکرد و تجربه کاربر را بهبود بخشید. علاوه بر این، ادغام پردازنده‌های گرافیکی می‌تواند عملکرد کلی دستگاه را با سرعت بخشیدن به وظایف محاسباتی مانند یادگیری ماشین و تشخیص تصویر، بهبود بخشد. این کار نتایج سریع‌تر و دقیق‌تری را ارائه می‌کند و به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر اجازه می‌دهد روی دستگاه‌های مبتنی بر Arm اجرا شوند.

رایانه‌های شخصی مبتنی بر بازو، اجزای بیشتری را در دستگاه‌های جمع‌وجور جای می‌دهند و چندین فرم را فعال می‌کنند

  • انتظار می رود با معرفی SoC های مبتنی بر Arm، اندازه و وزن رایانه های شخصی کاهش یابد. این منجر به اختلاف اندازه کوچک‌تر بین رایانه‌های شخصی و تبلت‌های مبتنی بر Arm می‌شود و ادغام این دو فاکتور را برای سازندگان آسان‌تر می‌کند. این احتمالاً منجر به افزایش تولید لپ‌تاپ-تبلت هیبریدی می‌شود که می‌توانند به طور یکپارچه بین دو حالت جابجا شوند. با افزایش محبوبیت و مقرون به صرفه بودن این دستگاه ها، احتمالاً همگرایی بین عوامل شکل لپ تاپ و تبلت تشدید می شود.

برنامه های بالقوه رایانه های شخصی مبتنی بر بازو

  • “Windows on a Stick” یا “Windows To Go” یک نسخه قابل حمل ویندوز است که از یک USB اجرا می شود و می تواند بر روی هر رایانه شخصی سازگار با x86 استفاده شود. دستگاه‌های فاکتور کوچک مانند این با محدودیت‌های منابع سخت‌افزاری مواجه هستند، اما SoC‌های مبتنی بر Arm عملکرد بهتر و ادغام بهتری ارائه می‌دهند. این باعث می شود که آنها به ویژه برای دستگاه های کوچک مانند OS on Stick مفید باشند و عملکرد بهتر و استفاده کارآمدتر از فضا را ارائه دهند.
  • SoCهایی که در حال حاضر در هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌شوند معمولاً مبتنی بر پردازنده‌های درجه یک گوشی هوشمند هستند که برای متعادل کردن کارایی و بهره‌وری انرژی برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند. در حالی که این SoCها می‌توانند عملکرد خوبی برای برنامه‌های واقعیت مجازی ارائه دهند، ممکن است نتوانند با عملکرد پردازنده‌های رایانه‌های شخصی سطح بالا در موارد استفاده سخت‌تر مطابقت داشته باشند. با این حال، اگر به جای آن از SoC های درجه PC مبتنی بر Arm در هدست های VR استفاده می شد، می توانستند به هدست های VR اجازه دهند عملکردی شبیه به رایانه شخصی را با توانایی مدیریت برنامه های پیچیده تر و سخت تر VR ارائه دهند. علاوه بر بهبود عملکرد، استفاده از SoC های درجه کامپیوتر مبتنی بر Arm در هدست های واقعیت مجازی همچنین می تواند استفاده از برنامه های کامپیوتری مانند را فعال کند و دسترسی کاربران را به طیف وسیع تری از نرم افزارها و برنامه ها و همچنین رابط های کاربری آشناتر فراهم کند. و ابزار.

نتیجه

تراشه‌های رایانه‌ای مبتنی بر بازو دارای مزایای متعددی نسبت به پردازنده‌های x86 هستند، از جمله سفارشی‌سازی، مصرف انرژی کمتر، و هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه. انتظار می رود افزایش رایانه های شخصی مبتنی بر Arm با پشتیبانی از Windows و Office365، برنامه های بومی و کارشناسان صنعت ادامه یابد. این روند احتمالاً منجر به جریان اصلی عوامل شکل لپ‌تاپ و تبلت و استفاده از SoCهای مبتنی بر Arm در دستگاه‌های کوچک و هدست‌های واقعیت مجازی می‌شود.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران