شرکت Andes Technology از سری AndesCore AX60، خانواده پردازنده‌های چند هسته‌ای Superscalar از کار افتاده RISC-V رونمایی کرد.

“با صدها مجوز و میلیاردها تراشه که AndesCore را یکپارچه کرده اند، Andes خود را به عنوان ارائه دهنده IP CPU برای تکیه بر آن ثابت کرده است. ماموریت ما ادامه ارائه طیف کاملی از IP های CPU برای پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه ها، از میکروکنترلرهای کوچک گرفته تا شتاب‌دهنده‌های مرکز داده، پردازش کنترل کارآمد و همچنین شتاب محاسباتی قدرتمند را ارائه می‌دهند، و فلز خالی، RTOS و لینوکس را اجرا می‌کنند. دکتر چارلی گفت: «خط پردازنده‌های سطح بالا، سری AX60 را برای گسترش بیشتر مجموعه خود اعلام می‌کنیم.» سو، رئیس و مدیر ارشد فناوری آند. AX65 باید عملکرد 2 برابری را در معیارهای اصلی در مقایسه با هسته پیشرفته قبلی، AX45، در همان فرکانس ارائه دهد. علاوه بر این، می‌تواند با فرکانس 2.5 گیگاهرتز در 7 نانومتر، 25 درصد در مقایسه با AX45 کار کند. افزایش عملکرد، پردازنده AX65 نیازهای نوظهور طیف گسترده ای از برنامه ها را برآورده می کند که به دنبال افزایش عملکرد پردازنده کنترلی در SoC های با کارایی بالا امروزی هستند.

اولین عضو سری AX60، AX65، از جدیدترین پسوندهای معماری RISC-V مانند پسوند رمزنگاری اسکالر و پسوند دستکاری بیت پشتیبانی می‌کند. این یک سوپراسکالر 4 طرفه با اجرای خارج از دستور (OoO) در خط لوله 13 مرحله ای است. برای اطمینان از کارایی واکشی، 4 تا 8 دستورالعمل را در هر چرخه واکشی می‌کند که توسط یک پیش‌بینی‌کننده شاخه TAGE بسیار دقیق با پیش‌بینی حلقه هدایت می‌شود. سپس حداکثر 4 دستورالعمل را رمزگشایی، تغییر نام داده و به 8 واحد اجرایی شامل 4 واحد عدد صحیح، 2 واحد بارگذاری/ذخیره کامل و 2 واحد ممیز شناور ارسال می کند. علاوه بر واحدهای بارگیری/ذخیره، زیرسیستم حافظه تهاجمی AX65 همچنین شامل TLB های 2 سطحی با چندین میز واکر همزمان و حداکثر 64 دستورالعمل در انتظار بارگیری/ذخیره است.

AX65 از خوشه های چند هسته ای با انسجام کش برای افزایش عملکرد پشتیبانی می کند. هر هسته دارای 64 کیلوبایت دستورالعمل خصوصی و حافظه پنهان داده است. این خوشه دارای حداکثر 8 هسته، یک مدیر سازگاری درون خوشه‌ای و حداکثر 8 مگابایت حافظه پنهان مشترک است. رابط هماهنگی IO آن، تمام کش‌های AX65 را در برابر تراکنش‌های IO خارجی سازگار نگه می‌دارد و ادغام SoC را تسهیل می‌کند. مدیر سازگاری و حافظه پنهان مشترک می‌توانند از یک ساعت ناهمزمان به هسته‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد کلی در پیاده‌سازی SoC استفاده کنند. علاوه بر این، AX65 از رابط های اشکال زدایی خارجی استاندارد RISC-V و ردیابی دستورالعمل برای تسهیل توسعه سریع سیستم، تجزیه و تحلیل و اشکال زدایی پشتیبانی می کند.

امروز در کنفرانس Linley Fall Processor 2022، Andes Technology، یک تامین کننده پیشرو در هسته های پردازشگر 32/64 بیتی RISC-V با راندمان بالا و کم مصرف و عضو موسس RISC-V International، مجموعه برتر AndesCore AX60 خود را رونمایی کرد. پردازنده های 64 بیتی با قدرت و مساحت کارآمد. خانواده پردازنده‌ها برای اجرای سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی با نیازهای محاسباتی فشرده مانند سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS)، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده/ (AR/VR)، شتاب‌دهنده‌های مرکز داده، زیرساخت 5G، بالا در نظر گرفته شده است. – سرعت شبکه و ذخیره سازی سازمانیانتظار می رود AndesCore AX65 در اواسط سال 2023 از طریق برنامه دسترسی زودهنگام برای مشتریان اصلی و تا پایان همان سال برای مشتریان عمومی در دسترس باشد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران