راهنمای خرید لپ تاپ؛ هر آنچه که باید پیش از خرید لپ تاپ بدانید

اما در مواردی که بالاترین تنظیمات گرافیکی برای انجام بازیها را میخواهید باید کمی بیشتر هزینه کنید و به سراغ محصولات بالارده Nvidia و AMD بروید. به علاوه اگر تنظیمات حداکثری مد نظرتان نیست بسیاری از بازیهای سنگین نیز با استفاده از این کارتهای گرافیک قابل اجرا هستند. این کارتها به شما امکان اجرای اکثر بازیهای روز را میدهند اما به شرطی که تنظیمات را از متوسط بالاتر نبرید. لپ تاپ ایسوس مدل TUF GAMING FX705DT – NP با توجه قیمت مناسبی که دارد ، از امکانات کافی تیز برای اجرای بازی های سنگین ، برخوردار میباشد و می تواند سنگین ترین بازی ها را برای شما اجرا کند . ایسوس ROG Strix Scar 17 G733 به عنوان یکی از بهترین لپتاپهای 2021 گیمینگ، با نمایشگر 360 هرتزی و FHD خود، در کنار پردازندههایی ردهبالا آنقدر قدرت کافی دارد که در هر لحظه بیشترین تعداد فریم ریت را از بازیها بگیرد. اگر شما هم به این سری علاقه دارید و نمیخواهید بیش از 35 میلیون برای خرید لپ تاپ گیمینگ هزینه کنید، مدل ROG Strix G15 G513IE-AA بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

برای مثال سیستم خنک کننده یکی از مواردی است که میتواند بر روی قیمت لپتاپ تاثیر بگذارد اما گاهی اوقات در لیست مشخصات فنی، نامی از آن برده نشود. به عنوان مثال یکی از این اشتباهات توجه بیش از حد روی یک ویژگی خاص (به طور مثال کیفیت صفحه نمایش) است که باعث عدم توجه به قدرت و توان پردازشی و سایر ضعف های محصول مورد نظر می شود. پردازنده یا سی پی یو قلب تپنده یک لپ تاپ به شمار می رود و وظیفه پردازش اطلاعات و دستورات را بر عهده دارد. از آنجایی که اغلب ما توانایی خرید و به روز کردن لپ تاپ هایمان به صورت سالانه یا هر دو سال را نداریم، پس انتخاب یک لپ تاپی که بتواند تا چند سال آینده پاسخگوی نیازهای ما باشد یک اولویت مهم به شمار می رود. اکنون در لپ تاپ های پایین قیمت تنها از هارد درایو یا دیسک سخت استفاده می شود اما اگر بودجه بالاتری دارید می توانید اقدام به خرید یک لپ تاپ با حافظه ذخیره سازی SSD نمایید که سرعتی به مراتب بیشتر از هاردهای معمولی دارند. لپ تاپ های گیمینگ بیشتر برای بازی های حرفه ای کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از حافظه ذخیره سازی هیبریدی به این دلیل است که حافظه های SSD گران هستند و برای کاهش هزینه و افزایش سرعت از یک هارد درایو با ظرفیت بالا و یک حافظه SDD با ظرفیت پایین استفاده می شود که از این طریق سرعت اجرای برنامه و بارگذاری ویندوز و برنامه ها بالا می رود.

بد نیست در اینجا به وجود درایو نوری نیز اشاره کنیم که با گسترش انواع USB و انتقال فایل از طریق این درگاه تقریبا نیاز به دیسک های نوری CD و DVD از بین رفته است. افترافکت نیز یکی دیگر از نرم افزار های شرکت Adobe است که در ابتدای مقاله به آن اشاره ای کامل داشتیم. شرکت ها برای محصولات ارزان قیمت خود از سری Celeron استفاده می کنند که عملکردی ضعیف تر از Core i3 دارد و در برخی از لپ تاپ های ورک استیشن از سری Xeon استفاده می کنند که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد. در حالی که لپتاپ گیمینگ ممتازتری ارائه میکند، برخی از ویژگیهای اضافی را ندارد، اما چیزی که میتواند ارائه دهد قابلیت اطمینان در هنگام بازی است.

در این راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ و مخصوص باز ی میتوانید با نکات مهمی که پیش از خرید لپتاپ باید آنها را درنظر بگیرید آشنا شوید. پس ذکر این نکته ضروری است که لپتاپ مورد نظرتان باید قابلیت ارتقا داشته باشد. قابلیت ارتقا لپتاپ را مد نظر قرار دهید: از آنجا که لپتاپهای گیمینگ قیمت بالایی دارند، لذا نمیتوان هر چند سال یکبار آنها را تعویض و یک لپتاپ گیمینگ جدید خرید. از طرفی این را هم میدانید که نمیتوان این مورد را در لپتاپها ارتقا داد. وجود یک پورت Thunderbolt نیز به دلیل سرعت انتقال بالاتر از USB-C و امکان اتصال هارد و انتقال تصویر به نمایشگر، می تواند در بسیاری از مواقع کارآمد باشد. که با استفاده از GTX 1650 میتوانید بسیاری از بازی های گرافیکی تا کیفیت 4K را اجرا کنید. زاویه دید صفحه نمایش 178 درجه است و به لطف روکش مات آن برای کار در محیط های باز و روشن بسیار مناسب است و در عین حال به لطف استفاده از فناوری Reduce Blue Color آسیب کمتری برای چشم دارد. با وجود اتصال بی سیم وای فای در لپ تاپ ها دیگر نیاز به اتصال سیمی برای اینترنت از طریق درگاه LAN کمتر شده اما وجود این درگاه در مواقع خاص می تواند کارآمد باشد.

حافظه دستیابی تصادفی یا به بیان بهتر همان رم (RAM)، یک حافظه موقت است که سیستم برای ذخیره سازی موقت داده ها و اجرای همزمان چندین برنامه از آن استفاده می کند. لپ تاپ از پردازنده گرافیکی متعادل استفاده میکند که برای اجرای برنامههای سه بعدی و نمایش بهتر محتواها میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این لپ تاپ ها که با نام لپ تاپ های ورک استیشن هم شناخته می شوند، مناسب فعالیت های حرفه ای مانند برنامه نویسی، طراحی انیمیشن و رندرهای سه بعدی و تدوین فیلم هستند. لنوو در طراحی لبههای صفحه نمایش و کیفیت صفحه کلید هم سنگ تمام گذاشته است. پس یک کیبورد با طراحی ارگونومیک و دکمههای نرم از ضروریات یک لپتاپ گیمینگ است.

همچنین وجود یک پورت USB-C نیز می تواند یک نکته مثبت برای خرید لپ تاپ دارای این پورت باشد، چرا که اکنون اکثر دستگاه ها از این پورت استفاده می کنند و حتی برخی لپ تاپ های جدید را می توان از طریق این پورت شارژ کرد. نسخههای مختلف سیستم عامل ویندوز در ایران طرفداران بسیار زیادی دارند؛ اما همچنان انتخابهایی چون توزیعهای لینوکسی، مک OS و حتی کروم OS نیز در دسترس است. تا به اینجای مقاله راهنمای خرید لپ تاپ به آشنایی با انواع لپ تاپ ها و سیستم عامل های آنها پرداختیم. لپ تاپ های هیبریدی با کانفیگ های متفاوتی تولید می شوند؛ بعضی از این لپ تاپ ها دارای سیستم عامل اندروید با پردازنده های مخصوص موبایل بوده و برخی با کانفیگ های مشابه با نوت بوک ها و با سیستم عامل ویندوز تولید می شوند و از سخت افزار قدرتمندی نیز برخوردار هستند. لپ تاپ های هیبریدی Convertible بیشتر ویژگی هایی مشابه نوت بوک ها داشته و قابلیت چرخش صفحه نمایش به صورت ۳۶۰ درجه را دارند تا کیبورد در پشت صفحه نمایش قرار گرفته و به حالت یک تبلت در آید. لپ تاپ های با کاربری عمومی به لپ تاپ هایی گفته می شوند که عموما برای وب گردی و تماشای فیلم، همچنین گوش دادن به موسیقی، انجام فعالیت های مدرسه و دانش آموزی و…

مشخصات فنی این دسته از لپ تاپ ها معمولا از لپ تاپ های عمومی قوی تر است و بنابراین توان پردازشی و گرافیکی بالاتری نسبت به لپ تاپ های عادی دارند. لپتاپ گیمینگ یا مخصوص بازی دسته پرطرفداری از لپتاپها هستند که سختافزار قدرتمندتر، سیستم تهویه بزرگتر، نمایشگر مخصوص، و پردازنده و گرافیک پرتوان و البته وزن بیشتری دارند. در سوی دیگر کارتهای گرافیک AMD را داریم. لپ تاپ های استوک در واقع سیستم هایی هستند که به دلیل توقف تولید، ماندن در انبار و یا مرجوع شدن توسط مشتری ها با قیمت ارزان تری به فروش می رسند. لپ تاپ های دانشجویی یا تحصیلی به صورت کلی به لپ تاپ هایی گفته می شود که از قدرت پردازشی خوبی برخوردار هستند و توان اجرای نرم افزارهای تخصصی رشته های علمی مختلف را دارند. البته این قدرت بیشتر باعث افزایش قیمت در این نوع لپ تاپ ها می شود و در نتیجه برای داشتن یک لپ تاپ دانشجویی باید هزینه بیشتری بپردازید.

کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی یکی از قطعات مهم در اجرای برنامه های طراحی و بازی های ویدئویی است. اگر اصراری به اجرای بازیها با بالاترین کیفیت ممکن ندارید، میتوانید به سراغ لپتاپهایی با کارتهای RTX 3050 یا بهترین لپ تاپ گیمینگ RX 5500M باشید. توجه داشته باشید که برای انجام بازیهای نه چندان سنگین میتوانید از RTX 3050 و همچنین RX 5500M استفاده کنید. GPU مهمترین قسمت لپتاپ گیمینگ است: بیشتر بازیهای موجود در بازار به GPU وابسته هستند. بیشتر بخوانید: آیا لپ تاپ و کامپیوتر ما سیستم مورد نیاز ویندوز 11 را دارد؟ خوشبختانه اکثر لپ تاپ ها قابلیت تعویض و نصب رم را دارند و در صورت مواجه شدن با مشکل کمبود رم می توان یک رم با سرعت و ظرفیت مناسب به صورت جداگانه تهیه نمود و به لپ تاپ وصل کرد. قبل از هر چیز توجه به پنج نکته از نکات مهم قبل از خرید و انتخاب لپتاپ گیمینگ و مخصوص بازی بسیار ضروری است، این پنج نکته شاید لُب مطلب درباره مشخصات یک لپ تاپ خوب برای بازی باشد.

از آن جا که بهترین لپ تاپ های تا 40 میلیون تومان برای کارهای تخصصی و برنامه نویسی و گیمینگ و تدوین فیلم مناسب می باشند، دارا بودن ویژگی هایی مانند پردازنده های قوی از نوع 6 و 8 هسته ای، کارت گرافیکی 2 گیگابایتی و 4 گیگابایتی از نوع GTX و RTX و همچنین دارا بودن حافظه رم 8 تا 16 گیگابایت در این نوع لپ تاپ ها الزامی است. در این بین شرکت انویدیا بسیار عالی عمل کرده است که مدلهایی همچون RTX 2060 ،2070 و 2080 گرافیک عالی را در اختیار قرار میدهند. در لپ تاپ های ارزان قیمت معمولا از پردازنده های مرکزی با گرافیک یکپارچه استفاده می شود که به صورت آنبورد روی مادربورد نصب هستند و توان گرافیکی پایینی دارند. پردازنده این لپ تاپ اینتل Core i7 10750H است که به همراه 32 گیگابایت حافظه رم DDR4 کار میکند. این مدل دارای پردازنده نسل یازدهم Core اینتل با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD است.

لپ تاپ های گیمینگ نوع دیگری از انواع لپ تاپ ها هستند که به عنوان یک سیستم جایگزین قابل حمل برای کامپیوترهای گیمینگ محسوب می شوند و گیمرها و استریمرها از این دستگاه ها استفاده می کنند. کامپیوترهای شخصی و PC همچنان پلتفرم اصلی برای اکثر گیمرها به حساب میآیند اما برخی از کاربران هم لپتاپها را به کامپیوترها ترجیح میدهند. حال نوبت به آن رسیده تا کمی موشکافانهتر به ویژگیها و مشخصات سخت افزاری لپ تاپ های گیمینگ نگاه کنیم و مشخصات لازم برای قسمتهای مختلف را بیان کنیم تا مثل یک حرفهای اقدام به خرید کنید. قطعه مهم دیگری که حتما باید در راهنمای خرید لپ تاپ به آن اشاره کنیم حافظه ذخیره سازی یا هارد لپ تاپ است. حالا ممکن است از خودتان بپرسید که باید دقیقا کدام مدل و یا برند را برای خودمان انتخاب کنیم؟ در انتها مثل همیشه از شما مخاطبان عزیز دعوت می کنیم که در بخش نظرات با ما همراه بوده و معیارها و اولویت های انتخاب یک لپ تاپ مناسب از دیدگاه خودتان را با ما به اشتراک گذارید. پردازنده های لپ تاپ AMD در دو نوع پردازنده Athlon و Ryzen در لپ تاپ ها به کار می روند که سری Athlon در مدل های با کاربری عادی بیشتر استفاده می شوند.