دولت بریتانیا به دنبال سرمایه گذاری 900 میلیون پوندی در ابررایانه است، تحقیقات بومی در زمینه هوش مصنوعی پیشرفته ضروری است.

فهرست فعلی ابررایانه‌های مستقر در بریتانیا برای کار آموزش مدل‌های پیچیده هوش مصنوعی مناسب نیست. با توجه به اینکه تلاش‌ها در کشورهای دیگر برای افزایش بودجه ابررایانه‌ها از آن سبقت گرفته است، دولت بریتانیا سرمایه‌گذاری‌های آتی خود را مشخص کرد: “از آنجایی که هوش مصنوعی به قدرت محاسباتی نیاز دارد، من “امروزه حدود 900 میلیون پوند بودجه برای یک ابر کامپیوتر exascale متعهد می‌کنم.” جرمی هانت. دولت گفته است که فناوری‌های کوانتومی در دهه آینده 2.5 میلیارد پوند سرمایه‌گذاری خواهند کرد. طرفداران این فناوری می‌گویند که این فناوری یادگیری ماشینی را افزایش می‌دهد.

دو هفته پیش، وزارت علوم و فناوری بریتانیا برنامه های بلندپروازانه ای را برای تبدیل این کشور به یک ابرقدرت علم و فناوری تا سال 2030 اعلام کرد. این تلاش ملی گسترده، “چارچوب علم و فناوری” بریتانیا نامیده شده است. این چارچوب پنج حوزه کلیدی را که بریتانیا به عنوان فناوری‌های حیاتی در نظر می‌گیرد، شناسایی می‌کند: «هوش مصنوعی (AI)، زیست‌شناسی مهندسی، ارتباطات راه دور آینده، نیمه‌رساناها و محاسبات کوانتومی.

همچنین برخی از برنامه های اولیه، از جمله 370 میلیون پوند (440 میلیون دلار) بودجه برای تحقیقات هوش مصنوعی و ایجاد یک مرکز تحقیقاتی محاسبات کوانتومی جدید را شرح می دهد. همچنین اعلامیه‌ای بدون بودجه در مورد برنامه‌هایی برای تأسیسات ابررایانه‌ای اگزا اسکیل منتشر شد.

ذوبین قهرمانی، استاد دانشگاه کمبریج و معاون پژوهشی گوگل، در نامه ای به دولت بریتانیا و ارائه توصیه های کلیدی برای حوزه های هدفمند رشد فناوری گفت: «در ابتدا، ما به یک چشم انداز استراتژیک، یک نقشه راه و ملی نیاز داریم. هماهنگی زیرساخت محاسبات عمومی پراکنده است و در حال حاضر برنامه بلندمدتی نداریم. ما به یک نهاد هماهنگ کننده ملی برای تحقق چشم انداز محاسبات نیاز داریم که بتواند ثبات بلندمدت را فراهم کند و با سرعت سریع تغییر در فناوری محاسبات سازگار شود. ، باید فوراً با استفاده از رویکرد مرحله‌ای که در این بررسی مشخص شده است، روی محاسبات exascale سرمایه‌گذاری کنیم تا از همتایان خود عقب نمانیم. سوم، ما باید فوراً ظرفیت تحقیقات هوش مصنوعی را افزایش دهیم تا جامعه تحقیقاتی چشمگیر هوش مصنوعی بریتانیا را تغذیه کنیم و برای ظرفیت اضافی هوش مصنوعی به عنوان بخشی از سیستم exascale خود برنامه ریزی کنیم.”

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین تنها سازمان‌های بین‌المللی هستند که رسماً برنامه‌های خود را برای تأمین مالی سیستم‌های رایانه‌ای اکساسکال اعلام کرده‌اند. بریتانیا چهارمین کشوری خواهد بود که به تلاش‌های مشابه می‌پیوندد، اما این امر منوط به تأیید کامل این سرمایه‌گذاری توسط دولت آن است. این کشور تنها 1.3 درصد از ظرفیت محاسباتی جهان را در اختیار دارد و هیچ سیستم مجزای بریتانیا در لیست 500 ابرکامپیوتر قدرتمند جهان در 25 برتر نیست.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

وزارت خزانه داری بریتانیا بودجه ای 900 میلیون پوندی را برای سرمایه گذاری در توسعه یک ابررایانه قدرتمند در نظر گرفته است که بتواند بیش از یک میلیارد تریلیون محاسبات ساده در ثانیه انجام دهد. یک کامپیوتر exascale جدید این کار را انجام می دهد، که برای استفاده توسط سازمان های تحقیقاتی پیشرفته هوش مصنوعی تازه ایجاد شده در نظر گرفته شده است. فرض بر این است که یکی از اهداف اصلی ایجاد یک سیستم “BritGPT” است. دولت بریتانیا پیشرفت‌های اخیر در مدل‌های زبانی بزرگ را زیر نظر داشته است که نمونه بارز آن ChatGPT OpenAI است. جاه طلبی ها برای مطابقت با این تلاش ها در بیانیه ای آشکار شد و تاکید کرد: “پیشبرد ظرفیت حاکمیتی بریتانیا در مدل های اصلی، از جمله مدل های زبان اصلی”.