در میان افزایش حجم و قیمت، درآمد 10 شرکت برتر طراحی آی سی پس از 2021 از 100 میلیارد دلار فراتر رفت

در میان افزایش حجم و قیمت، درآمد 10 شرکت برتر طراحی آی سی پس از 2021 از 100 میلیارد دلار فراتر رفت

طبق تحقیقات TrendForce، به دلیل ذخیره سازی شدید برنامه های کاربردی ترمینال مختلف که باعث کمبود ویفر در سال 2021 شد، صنعت جهانی آی سی به شدت کمبود عرضه داشت. این امر، همراه با افزایش قیمت تراشه ها، درآمد سال 2021 را برای ده شرکت برتر طراحی آی سی در جهان به 127.4 میلیارد دلار یا 48 درصد سال به سال رساند. TrendForce همچنین سه انحراف عمده از رتبه‌بندی سال 2020 را نشان می‌دهد. اول اینکه NVIDIA با پشت سر گذاشتن Broadcom در جایگاه دوم قرار گرفت. دوم، شرکت های تایوانی Novatek و Realtek به ترتیب به رتبه های ششم و هشتم صعود کردند. دیالوگ که در ابتدا در رتبه دهم قرار گرفت، پس از خرید دیالوگ توسط شرکت غول پیکر IDM Renesas، توسط Himax جایگزین شد.

در انتظار سال 2022، پس از اینکه AMD خرید Xilinx را کامل کرد، سایر بازیکنان رتبه بندی را تکمیل خواهند کرد. از منظری گسترده تر، افزایش تقاضا برای محصولات با مشخصات بالا مانند محاسبات با کارایی بالا، Netcom، انتقال باند پهن، سرورها، برنامه های کاربردی خودرو و صنعتی فرصت های تجاری خوبی را برای شرکت های طراحی آی سی ایجاد می کند و باعث رشد کلی درآمد می شود. با این حال، سازندگان سیستم نهایی با تصحیح مشکلات عدم تطابق اجزاء مواجه هستند. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های ریخته‌گری، تشدید درگیری‌های ژئوپلیتیکی و افزایش تورم همگی برای رشد اقتصاد جهانی مضر هستند و می‌توانند بر بازار تضعیف شده لوازم الکترونیکی مصرفی تأثیر بگذارند. اینها چالش هایی هستند که شرکت های طراحی آی سی در سال 2022 با آن مواجه هستند و به چه وسیله می توان شتاب فروش محصول را در محدوده ظرفیت تولید موجود حفظ کرد، افزایش کارایی تحقیق و توسعه و ارتقاء مشخصات تراشه ها، به تمرکز اصلی توسعه در سال 2022 تبدیل خواهد شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

کوالکام به سلطنت خود به عنوان شماره یک جهانی ادامه می دهد، که عمدتاً به دلیل رشد سالانه 51 و 63 درصدی فروش SoC (سیستم روی تراشه) برای تلفن های همراه و تراشه های اینترنت اشیا است. افزودن توسعه متنوع در کسب و کار RF و تراشه های خودرو، کلید افزایش 51 درصدی درآمد بود. NVIDIA یکپارچه سازی نرم افزار و سخت افزار را پیاده سازی کرده است و جاه طلبی های خود را در ایجاد یک “پلتفرم محاسباتی کامل” نشان می دهد. NVIDIA با توجه به رشد سالانه 64% و 59% درآمد مرکز داده نسبت به سال گذشته، توانست به رتبه دوم صعود کند. Broadcom از عملکرد ثابتی در فروش تراشه‌های شبکه، تراشه‌های ارتباطات باند پهن، و تراشه‌های ذخیره‌سازی و پل‌سازی بهره می‌برد که درآمد آن نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته است. درآمد محاسباتی و گرافیکی AMD به دلیل فروش قوی CPU Ryzen و Radeon GPU و میانگین قیمت فروش بالاتر، 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. همراه با افزایش تقاضا از سوی شرکت‌های ابری، درآمد سالانه شرکت‌های AMD، بخش‌های تعبیه‌شده و نیمه سفارشی ۱۱۳ درصد رشد کرد که رشد کل درآمد سالانه را به ۶۸ درصد رساند.

وقتی صحبت از شرکت‌های تایوانی به میان می‌آید، استراتژی مدیاتک برای تمرکز بر روی SoC تلفن‌های همراه نتایج شگفت‌انگیزی را به همراه داشته است. با بهره مندی از افزایش ضریب نفوذ 5G، عملکرد فروش سبد محصولات تلفن همراه مدیاتک 93 درصد افزایش یافت و این شرکت متعهد شد نسبت سبد محصولات پیشرفته را افزایش دهد که در نتیجه رشد درآمد سالانه 61 درصدی را به همراه داشت. دو خط تولید اصلی نواتک، یعنی SoC و Display Driver IC، هر دو رشد قابل توجهی داشته اند. به دلیل بهبود مشخصات محصول، افزایش محموله ها و افزایش قیمت مطلوب، درآمد سالانه 79 درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان در بین ده محصول برتر است. Realtek به دلیل تقاضای شدید برای محصولات Netcom و لپ‌تاپ‌های تجاری بود، در حالی که عملکرد تراشه‌های صوتی و بلوتوث نسبتاً ثابت باقی ماند و رشد درآمدی 43 درصدی را نسبت به سال گذشته ارائه کرد. Himax برای اولین بار در سال 2021 به رتبه 10 برتر ملحق شد. با توجه به رشد قابل توجه درآمد سالانه IC های بزرگ و متوسط/کوچک به ترتیب 65% و 87% و معرفی موفق آی سی های محرک در پنل های خودرو، کل درآمد از 1.5 دلار فراتر رفت. میلیارد دلار، افزایش 74 درصدی نسبت به سال قبل.