درآمد سه ماهه اول صنعت DRAM 21.2 درصد کاهش یافت و سومین سه ماهه متوالی کندی را نشان داد.

TrendForce گزارش می دهد که درآمد سه ماهه اول صنعت DRAM کاهش چشمگیر 21.2٪ QoQ را نشان می دهد و کل درآمد را به 9.663 میلیارد دلار کاهش می دهد. این کاهش قابل توجه نشان دهنده سومین سه ماهه متوالی است که درآمدها کاهش یافته است. نگاهی دقیق تر نشان می دهد که افزایش حجم حمل و نقل منحصر به Micron بوده است و سایر فروشندگان نیز به کاهش آن اشاره کرده اند. ASP برای هر سه فروشنده اصلی کاهش یافت. مشکل مازاد عرضه مداوم که منجر به کاهش مداوم قیمت ها شده است، مقصر اصلی این کاهش است. با این وجود، صنعت انتظار کاهش تدریجی نرخ کاهش قیمت را به دنبال کاهش تولید برنامه ریزی شده دارد. پیش‌بینی TrendForce برای سه ماهه دوم حاکی از افزایش محموله‌ها است، اما ادامه کاهش قیمت‌ها می‌تواند رشد بالقوه درآمد را محدود کند.

در مورد تامین کنندگان تایوانی، نانیا برای چهارمین سه ماهه متوالی با کاهش محموله مواجه شد، زیرا درآمد سه ماهه اول 16.7 درصد کاهش یافت. گره‌های فرآیند اصلی در 20 نانومتر راکد ماندند و از سه بزرگ‌تر عقب ماندند که منجر به کاهش قابل توجه حاشیه سود عملیاتی به -44.9٪ شد. با این حال، پوشش نقره ای وجود دارد زیرا انتظار می رود تقاضا برای تکمیل موجودی تلویزیون SoC استفاده از Q2 را از 70 درصد به 80 درصد برساند. علیرغم چندین سفارش عجله ای برای لپ تاپ ها و تلویزیون ها در سه ماهه اول، Winbond شاهد کاهش 8.8 درصدی درآمد با ادامه کاهش قیمت ها بود. در میان کاهش قیمت ها و تقاضای ضعیف، PSMC با کاهش 12.3 درصدی درآمد سه ماهه DRAM مواجه شد. عملکرد مالی شرکت عمدتاً مربوط به محصولات DRAM مصرف‌کننده خود است، بدون احتساب درآمدهای حاصل از خدمات ریخته‌گری DRAM. با این حال، اگر درآمد خدمات ریخته گری در نظر گرفته شود، کاهش سه ماهه شرکت به 22.6 درصد افزایش می یابد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

هر یک از سه فروشنده برتر – سامسونگ، میکرون و SK hynix – درآمد سه ماهه کمتری را گزارش کردند. سامسونگ حجم محموله‌ها و ASP کمتری را به دلیل سفارش‌های کمتر برای دستگاه‌های تازه راه‌اندازی خود گزارش کرد که منجر به کاهش 24.7 درصدی درآمد QoQ، به میزان تقریباً 4.17 میلیارد دلار آمریکا شد. میکرون با بهره مندی از گزارش های مالی قبلی و سفارشات سال گذشته خود، در سه ماهه اول سال 23 به رتبه دوم صعود کرد. علیرغم اینکه Micron تنها فروشنده ای در بین سه شرکت بزرگ است که رشد مثبت محموله را گزارش کرده است، اما نتوانست از کاهش جزئی 3.8 درصدی درآمد جلوگیری کند و مجموع آن را به 2.72 میلیارد دلار کاهش دهد. SK hynix با بیش از 15 درصد کاهش در حجم حمل و نقل و ASP، با افت شدید 31.7 درصدی درآمد، به میزان حدود 2.31 میلیارد دلار آمریکا، با بیشترین افت مواجه شد.

پیش‌بینی قبلی TrendForce مبنی بر اینکه Big Three به دلیل کاهش سریع ASP از سودآوری به ضرر در سه ماهه اول تبدیل می‌شود، محقق شد. با تداوم کاهش قیمت DRAM، انتظار می رود حاشیه سود عملیاتی سه ماهه دوم در قرمز باقی بماند. در پاسخ، سه فروشنده اصلی کاهش تولید را آغاز کردند و انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری از ظرفیت سه‌ماهه دوم به 77 درصد برای سامسونگ، 74 درصد برای Micron و 82 درصد برای SK hynix کاهش یابد.