ترانزیستورهای TSMC CFET در آزمایشگاه، چندین نسل دیگر

در سمپوزیوم فناوری اروپا در سال 2023، TSMC جزئیات بیشتری را در مورد فناوری آینده تکمیلی FET (CFET) برای تامین انرژی نسل بعدی دستگاه‌های مبتنی بر سیلیکون ارائه کرد. با جایگزینی نانوصفحه FinFET، فناوری CFET همین کار را برای گره های Nanosheet Gate All Around FET (GAAFET) انجام می دهد. همانطور که شرکت اشاره می کند، ترانزیستورهای CFET اکنون در آزمایشگاه های TSMC هستند و از نظر عملکرد، کارایی و چگالی آزمایش می شوند. در مقایسه با GAAFET، CFET طراحی بهتری را در همه این زمینه ها ارائه می دهد، اما برای اینکه تراشه همانطور که انتظار می رود کار کند به چند مرحله تولید اضافی نیاز دارد. ادغام FET های نوع p و n در یک دستگاه، CFET به استفاده از اسکنرهای NA EUV بالا با دقت و قدرت بالا برای ساخت آن نیاز دارد.

همانطور که نقشه راه نشان می دهد استفاده از CFET یکی از آخرین مراحل در دنیای سیلیکون است. این امر مستلزم ادغام مواد جدید در فرآیند تولید است که منجر به سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه برای ایجاد گره ها می شود. کوین ژانگ، معاون ارشد TSMC، مسئول نقشه راه فناوری و توسعه کسب و کار، خاطرنشان می کند: «اجازه دهید این نقشه راه را روشن کنم، هر چیزی فراتر از نانوصفحه چیزی است که ما روی آن قرار می دهیم. [roadmap] به شما بگویم که هنوز آینده ای وجود دارد. ما به کار بر روی گزینه های مختلف ادامه خواهیم داد. من همچنین اضافه شده به مواد یک بعدی دارم-[based transistors] […]همه اینها در حال حاضر در حال تحقیق در مورد نامزدهای احتمالی آینده هستند، ما دقیقاً به شما نمی گوییم که کدام معماری ترانزیستور فراتر از نانوصفحه خواهد بود.”

حتی اگر این شرکت روی CFET کار می کند، ممکن است با ادامه تحقیقات، فناوری جدیدی ظهور کند. تنها چیزی که در سنگ قرار گرفته است، فناوری نانوصفحه GAAGET است که از گره 2 نانومتری شروع می شود. علاوه بر این، ژانگ افزود: “بنابراین این نانوصفحه از 2 نانومتر شروع می‌شود، پروژه‌سازی منطقی است و این نانوصفحه حداقل برای دو نسل مورد استفاده قرار خواهد گرفت، درست است؟ بنابراین اگر به CFET فکر می‌کنید، ما از آن استفاده کرده‌ایم. [FinFETs] برای پنج نسل، بیش از 10 سال. شاید [device structure] مشکل شخص دیگری است که باید نگران آن بود، پس می توانید به نوشتن داستان ادامه دهید.”



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران