تحقیقات Jon Peddie: Q4-2021 شاهد افزایش اسمی در حمل و نقل GPU و رایانه شخصی سه ماهه است

اینتل قصد دارد نیمه هادی ها را در هند تولید کند

کل سهم بازار (رومیزی و لپ تاپ) دو فروشنده dGPU در جدول زیر نشان داده شده است.

در سالی بی‌سابقه، فروشندگان کمبود قطعات، خازن‌ها، بسترها و سایر موارد را گزارش کردند. حتی شرکت‌هایی که دارای پرتفوی متنوع بودند مجبور شدند به بخش‌های مختلفی که به آنها خدمت می‌کردند اختصاص دهند. هیچ کس در مورد آن خوشحال نبود و متأسفانه ساخت بعدی موجودی برای فصل تعطیلات که معمولاً در سه ماهه سوم انجام می شود محدود خواهد بود تا زمانی که زنجیره تأمین به تقاضا برسد.

جان پدی، رئیس JPR، می‌گوید: «اختلال‌های زنجیره تامین ناشی از کووید و همراه با چالش‌های تولید اینتل، پیش‌بینی را به‌طور غیرعادی دشوار کرده است. این ویروس، با نیروی کار مختل شده و هنجارهای جدید محل کار ترکیب شده است. پیش بینی ها برای بقیه سال سردرگمی و غافلگیر کننده است.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

مجموع محموله‌های GPU نسبت به سه ماهه گذشته 0.8 درصد افزایش یافته است: محموله‌های AMD 4.7 درصد، محموله‌های اینتل 0.6 درصد افزایش یافته و محموله‌های NVIDIA 2.2- کاهش یافته است. سه ماهه چهارم به طور کلی پایدار است یا نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافته است. این سه ماهه نسبت به سه ماهه گذشته 0.8 درصد افزایش داشت که کمتر از میانگین 10 ساله 1.6 درصدی است.

نکات برجسته سریع

  • نرخ اتصال کلی GPU (شامل پردازنده‌های گرافیکی، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و ایستگاه‌های کاری یکپارچه و مجزا) به رایانه‌های شخصی در این سه ماهه 121 درصد بوده است.
  • بازار کلی پردازنده‌های رایانه‌های شخصی نسبت به سه ماهه اول 3.9 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.
  • کارت‌های گرافیک دسک‌تاپ (AIB‌هایی که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند) نسبت به سه ماهه گذشته 3.0 درصد رشد داشته‌اند.
  • این سه ماهه شاهد تغییر 22.0 درصدی در محموله تبلت ها نسبت به سه ماهه گذشته بود.

پردازنده‌های گرافیکی به‌طور سنتی یک شاخص پیشرو در بازار بوده‌اند، زیرا یک GPU قبل از ارسال رایانه شخصی توسط فروشندگان وارد سیستم می‌شود. AMD و NVIDIA برای سه ماهه آینده افزایش یافته اند و اینتل به طور متوسط ​​-0.38٪ کاهش یافته است. سه ماهه گذشته آنها 1.53-% را کاهش دادند که بسیار پایین بود.

محموله‌های بازار پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی نسبت به سه ماهه گذشته به ترتیب 0.8 درصد افزایش یافته و نسبت به سال گذشته -15 درصد کاهش یافته است. Jon Peddie Research گزارش می دهد که رشد بازار جهانی واحد پردازش گرافیکی رایانه شخصی (GPU) به 101 میلیون واحد در سه ماهه چهارم سال 2021 رسیده است و محموله پردازنده های رایانه شخصی -21 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به طور کلی، پردازنده‌های گرافیکی نرخ رشد سالانه مرکب 4.5 درصدی در دوره 2020-2025 خواهند داشت و تا پایان دوره پیش‌بینی به پایه نصب شده 3331 میلیون واحد خواهند رسید. در طول پنج سال آینده، نفوذ GPUهای گسسته (dGPU) در رایانه شخصی به سطح 42٪ افزایش خواهد یافت. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، درصد کلی سهم بازار AMD نسبت به سه ماهه گذشته 0.7٪، سهم بازار اینتل 0.1-٪ و سهم بازار NVIDIA 0.60٪ کاهش یافته است.