بر اساس گزارش TrendForce، DRAM سرور در سال 2023 از عرضه DRAM موبایل پیشی خواهد گرفت و 37.6 درصد از کل تولید بیت DRAM سالانه را به خود اختصاص خواهد داد.

از سال 2022، فروشندگان DRAM خطوط تولید خود را تنظیم کرده اند تا ورودی ویفر بیشتری را به محصولات DRAM سرور اختصاص دهند و در عین حال ورودی ویفر را برای محصولات DRAM موبایل کاهش دهند. این روند به دو دلیل ایجاد می شود. اول، چشم انداز تقاضا برای بخش سرور DRAM روشن است. دوم، بخش DRAM تلفن همراه در سال 2022 مازاد عرضه قابل توجهی را تجربه کرد. پیش بینی ها برای رشد فروش گوشی های هوشمند و افزایش متوسط ​​محتوای DRAM گوشی های هوشمند تا سال 2023 کاملا محافظه کارانه باقی می ماند. بنابراین، فروشندگان DRAM قصد دارند به افزایش سهم DRAM سرور در خطوط تولید خود ادامه دهند. بر اساس تجزیه و تحلیل TrendForce از توزیع کل تولید بیت در صنعت DRAM برای سال 2023، DRAM سرور حدود 37.6٪ تخمین زده می شود، در حالی که DRAM موبایل حدود 36.8٪ تخمین زده می شود. بنابراین، DRAM سرور رسماً در طول سال جاری از نظر سهم عرضه کلی از DRAM موبایل پیشی خواهد گرفت.

متوسط ​​رشد محتوای DRAM گوشی‌های هوشمند محدودتر خواهد شد و DRAM تلفن همراه سهم رو به کاهشی از بازار کلی DRAM خواهد داشت.

رشد متوسط ​​محتوای DRAM تلفن های هوشمند در سال 2022 به طور قابل توجهی کاهش یافت. یکی از دلایل اصلی این پیشرفت، فشار موجودی عظیمی بود که برندهای گوشی های هوشمند در آن سال تحت فشار قرار داشتند. هنگام توسعه دستگاه‌هایی که قرار است در سال 2022 عرضه شوند، برندها عمدتاً به مشخصات سخت‌افزاری پایبند بودند که می‌توان آن‌ها را توسط قطعات موجود در موجودی‌های موجودشان عرضه کرد. بنابراین این رویکرد رشد محتوای DRAM را محدود کرد. اکنون، در سال 2023، تلاش برندهای گوشی های هوشمند برای کاهش موجودی های خود به تدریج نتایج مثبتی را به همراه دارد. علاوه بر این، اپل ظرفیت و مشخصات راه‌حل‌های DRAM موجود در نسل بعدی آیفون‌ها را که قرار است امسال عرضه شوند، افزایش خواهد داد. با در نظر گرفتن این فاکتورهای اخیر، TrendForce تخمین می زند که نرخ رشد سالانه میانگین محتوای DRAM گوشی های هوشمند برای سال 2023 تقریباً به 6.7 درصد خواهد رسید. این پیش بینی نشان دهنده بهبود قابل توجهی نسبت به نرخ رشد سالانه 3.9 درصد برای سال 2022 است. با این حال، TrendForce همچنین پیش بینی می کند که نرخ رشد سالانه در چند سال آینده زیر 10 درصد باقی خواهد ماند.در مورد سرورها، رشد محتوای DRAM آنها توسط برنامه های کاربردی جدید مرتبط با هوش مصنوعی (AI) و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) هدایت شده است. در آینده، سرورها در کل محموله‌های دستگاه و محتویات حافظه در هر جعبه از گوشی‌های هوشمند پیشی خواهند گرفت. بنابراین، سرور DRAM بیشترین تولید بیت کلی صنعت DRAM را در چند سال آینده به خود اختصاص خواهد داد. TrendForce همچنین اشاره می کند که محصولات DRAM سرور دارای درجه خاصی از کشش قیمت تقاضا هستند و قیمت قرارداد آنها از سه ماهه سوم سال 22 کاهش قابل توجهی داشته است. با توجه به این عوامل ذکر شده، TrendForce پیش بینی می کند که میانگین محتوای DRAM سرور تا سال 2023 تا 12.1 درصد افزایش خواهد یافت.

SSD های سازمانی تا سال 2025 به بزرگترین بخش کاربردی بازار NAND Flash تبدیل خواهند شد
با توجه به تأثیر همه گیری COVID-19، بازار خدمات ابری به طور قابل توجهی گسترش یافته است و بنابراین منجر به افزایش شدید محموله های سرور و میانگین محتوای حافظه سرور شده است. علاوه بر این، با توجه به این پیشرفت، SSD های سازمانی سهم فزاینده ای از کل تقاضای NAND Flash را تشکیل می دهند. در سال 2023، با فرا رسیدن دوره پس از همه‌گیری، رشد تقاضا برای بیت‌های مربوط به SSD مشتری به دلیل انقباض قابل توجه در محموله‌های لپ‌تاپ کاهش یافته است. با این حال، کاهش شدید قیمت NAND Flash باعث افزایش تقاضا از سوی صنایع گوشی‌های هوشمند و سرور نیز شده است. با توجه به اثر کشش قیمت تقاضا، رشد محتوای NAND Flash در هر جعبه به نرخ سالانه بیش از 20 درصد برای گوشی‌های هوشمند و SSD‌های سازمانی خواهد رسید.

همچنین باید توجه داشت که خدماتی که از فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند در چند سال آینده گسترش خواهند یافت. و با توجه به تقاضای فزاینده برای ذخیره‌سازی داده‌های پرسرعت و HPC، انتظار می‌رود که SSD‌های سازمانی از نظر حجم سفارش بهتر از سایر دسته‌های محصولات NAND Flash باشند. TrendForce در حال حاضر پیش بینی می کند که SSD های سازمانی تا سال 2025 به بزرگترین بخش کاربردی بازار NAND Flash از نظر بیت های تقاضا تبدیل خواهند شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران