بر اساس گزارش TrendForce، کاهش DRAM ASP به 10 تا 15 درصد در سه ماهه دوم 23 کاهش می یابد و پایانی برای آن قابل مشاهده نیست.

DRAM گرافیکی: خریداران نسبتاً محافظه کارانه Graphics DRAM را تأمین می کنند، در حالی که حتی هوش مصنوعی نیز نتوانسته تأثیر قابل توجهی بر تقاضا داشته باشد. به عنوان مثال، با در نظر گرفتن یک محصول مصرفی، 16 گیگابایت GDDR6، TrendForce پیش بینی می کند که ASP به دلیل تقاضای محدود، 10 تا 15 درصد QoQ را در سه ماهه دوم 23 کاهش می دهد. صنعت DRAM در حال حاضر از 8 به 16 گیگابایت در حال حرکت است. 8 گیگابایت GDDR6 سامسونگ در پایان سال به پایان عمر خود می رسد. از سال 2024، SK hynix تنها شرکتی خواهد بود که هنوز محصولات 8 گیگابایتی را ارائه می دهد. کاهش تولید در نهایت ممکن است فرصتی را برای قیمت 8 گیگابایت GDDR6 ایجاد کند تا نوسانات شدید را متوقف کند.

DRAM PC: مقدار خریداری شده از خریداران طی سه فصل گذشته به شدت کاهش یافته است. خریداران تقریباً 9-13 هفته از موجودی PC DRAM باقی مانده است. اگرچه فروشندگان قبلاً تولید خود را در بخش DRAM PC کاهش داده اند، اما انتظار می رود که ماژول 8 گیگابایتی DDR4 در سه ماهه دوم 23 بیش از 10 درصد کاهش یابد. این امکان وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده رایانه‌های شخصی DRAM بیشتری خریداری کنند زیرا قیمت‌ها به سطح نسبتاً پایینی کاهش یافته است، اما اینکه آیا این می‌تواند وضعیت موجودی بیش از حد در طرف تأمین‌کننده را کاهش دهد یا خیر، هنوز در حال مشاهده است. TrendForce پیش بینی می کند که PC DRAM ASP بین 10-15٪ باشد.

DRAM سرور: تقاضا برای DRAM سرور از سوی OEM ها و ارائه دهندگان خدمات ابری به دلیل تنظیمات موجودی کند بوده است. علاوه بر این، تقاضای مصرف‌کننده چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد و فروشندگان را بر آن می‌دارد تا نسبت DRAM سرور را در خطوط تولید خود افزایش دهند. با این حال، این منجر به انباشت موجودی عظیم در طول 1 Q23 شد. در حالی که اکثر فروشندگان نرخ بهره برداری از ظرفیت خود را کاهش داده اند، تلاش های آنها هنوز تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت ها نداشته است. TrendForce انتظار دارد DRAM ASP سرور 13 تا 18 درصد در سه ماهه دوم 23 کاهش یابد.DRAM موبایل: موجودی DRAM برند گوشی های هوشمند به سطح نسبتا سالم بازگشته است. با این حال، این برندها عمدتاً یک روش محافظه کارانه برای تولید گوشی های هوشمند اتخاذ کرده اند، به این معنی که تقاضای خریداران برای DRAM موبایل به سه ماهه دوم سال 23 محدود می شود. در نتیجه، تامین کنندگان تحت فشار زیادی برای فروش هر چه بیشتر موجودی هستند. حتی با کاهش تولید DRAM موبایل، معکوس کردن مازاد موجود فعلی آنها همچنان چالشی برای این شرکت ها خواهد بود. TrendForce پیش بینی می کند که DRAM ASP موبایل با ورود به سه ماهه دوم 23 به کاهش ادامه خواهد داد. با این وجود، ممکن است کاهش به 10 تا 15٪ کاهش یابد.

DRAM مصرف کننده: تقاضا برای دستگاه های شبکه نسبتاً پایدار بوده است. با این حال، خریداران اخیراً به دلیل انجام سفارشات موجود، فعالیت های عرضه خود را لغو کرده اند. به نظر می رسد این خریداران تخمین های محافظه کارانه ای از پتانسیل رشد تقاضای مرتبط با شبکه در سال جاری داشته باشند و بازار برنامه های کاربردی که شامل تلویزیون نیز می شود، قادر به پشتیبانی از تقاضای بازار DRAM مصرف کننده نخواهد بود. حتی با کاهش شدید تولید توسط تامین کنندگان، عرضه همچنان از تقاضا فراتر می رود. TrendForce انتظار دارد DRAM ASP مصرف کننده در سه ماهه دوم 10-15٪ کاهش یابد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

TrendForce گزارش می دهد که چندین فروشنده، مانند Micron و SK hynix، شروع به کاهش تولید DRAM کرده اند. ASP DRAM در سه ماهه اول 20 درصد سقوط کرد و انتظار می رود این کاهش قیمت در سه ماهه آینده به 10 تا 15 درصد کاهش یابد. اینکه آیا تقاضا در نیمه دوم نیمه دوم سال جاری افزایش خواهد یافت یا خیر، مشخص نیست. در نتیجه، ASP DRAM به کاهش سطح موجودی در طرف تامین کننده ادامه داده است و قیمت ها تنها در صورت کاهش قابل توجه در تولید، باز می گردند.