اینتل Xeon “Sapphire Rapids” به زودی به Emerald Rapids، “Granite Rapids” و “Sierra Forest” طی دو سال آینده ملحق خواهد شد.

نسل چهارم Xeon Scalable “Sapphire Rapids”، با تعداد هسته‌های تا 60 هسته/120 رشته و شتاب‌دهنده‌های مختلف برنامه‌های کاربردی، در اوایل این ماه بی‌سروصدا راه‌اندازی شد و برای مشتریان اینتل ارسال می‌شود. این شرکت می گوید که در نیمه دوم سال 2023 به معماری Xeon Scalable “Emerald Rapids” ملحق خواهد شد. پس از آن «گرانیت رپیدز» و «فارست سیرا» در سال 2024. ساخته شده بر روی همان بسته LGA4677 به عنوان «Sapphire Rapids»، MCM جدید «Emerald Rapids» دارای حداکثر 64 هسته پردازشی «Raptor Cove» است که از سرعت کلاک بالاتری پشتیبانی می کنند. ، سرعت حافظه بالاتری داشته باشد و مجموعه دستورالعمل جدید Intel Trust Domain Extensions (TDX) را معرفی کند. این پردازنده رابط حافظه 8 کاناله DDR5 را حفظ می کند، اما سرعت حافظه داخلی بالاتری دارد. رابط سریال اصلی تراشه یک مجموعه ریشه PCI-Express Gen 5 با 80 خط است. این پردازنده بر اساس آخرین اصلاحات سطح ریخته گری Intel Node 7 (10 نانومتری پیشرفته SuperFin) ساخته خواهد شد. بسیاری از این پیشرفت‌ها با پردازنده‌های مشتری نسل سیزدهم «Raptor Lake» این شرکت معرفی شدند.

سال 2024 شاهد معرفی ریزمعماری Xeon Scalable “Granite Rapids” خواهیم بود و این شرکت فناوری جدید Intel Foundry Node 3 (عملکرد/وات قابل مقایسه با TSMC 4nm EUV) را راه اندازی خواهد کرد. اینتل به دنبال دوبرابر کردن تعداد هسته‌های CPU در هر بسته، با حداکثر 120 هسته P “Redwood Cove” در هر بسته است. اینها همان هسته هایی هستند که به عنوان هسته های P در پردازنده های مشتری آینده “Meteor Lake” عمل می کنند. همچنین انتظار می‌رود اینتل مجموعه بزرگ‌تری از پردازنده‌ها را معرفی کند که می‌تواند به معنای کانال‌های حافظه DDR5 بیشتر، پشتیبانی بومی برای سرعت‌های حافظه بالاتر مانند DDR5-6400 و خطوط PCIe بیشتر باشد. نسل PCIe تایید نشده است، اما اگر اینتل PCI-Express Gen 6 را منتشر کند، ما را شگفت‌زده نمی‌کند (مشخصات در ژانویه 2022 نهایی شد و به اینتل زمان زیادی برای اجرای آن تا سال 2024 داده شد).

سری پردازنده‌های سرور اینتل، که توسط پردازنده‌های Sapphire Rapids مقیاس‌پذیر نسل چهارم Xeon رهبری می‌شود، با رقابت شدید پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC «Genoa» که عملکرد چند رشته‌ای در هر وات را به‌دلیل تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر ارائه می‌کنند، مواجه است. این شکاف تنها در حال افزایش است زیرا AMD آماده راه اندازی پردازنده “Bergamo” برای مراکز داده ابری با تعداد هسته تا 128 هسته / 256 رشته در هر سوکت است. اینتل در ارائه نتایج مالی سه ماهه چهارم خود در سال 2022 اعلام کرد، اینتل که با فناوری مشکل دارد، در حال آماده سازی شمارنده های سریع برای حداکثر سه راه اندازی ریزمعماری سرور جدید در 23 ماه آینده است.“Sierra Forest” یک تک پردازنده جدید است که برای مراکز داده با تراکم بالا، میزبانی وب کم هزینه و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر ابری طراحی شده است. این پردازنده تقریباً به طور کامل از هسته های E (هسته های کارآمد) تشکیل شده است. شایعه شده است که این تراشه بر روی همان گره 3 اینتل با پردازنده Granite Rapids ساخته می شود، اما احتمالاً دارای نسخه کمی تقویت شده از هسته E Crestmont (با ISA درجه سازمانی) خواهد بود. هسته های الکترونیکی اینتل از نظر عملکردی که برای ناحیه تراشه ارائه می دهند بسیار کارآمد هستند. در مناطق ماتریسی قابل مقایسه با “Granite Rapids”، یک CPU “Sierra Forest” می تواند 3-4 برابر هسته های CPU بیشتری ارائه دهد. امکانات بی حد و حصر است. به نظر می رسد اینتل این پردازنده ها را طوری طراحی می کند که از پردازنده AMD “برگامو” و معماری جانشین آن پیروی کند.ارائه شده توسط تصویر: VideoCardz



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران