اینتل “Raptor Lake Refresh” جایگزین دسکتاپ حذف شده “Meteor Lake” می شود؟

نقشه راه 2023 اینتل برای بخش پردازنده های دسکتاپ، این شرکت را می بیند که خانواده دسکتاپ نسل سیزدهم “Raptor Lake” خود را با SKUهای 65 واتی (قفل شده) و پرچمدار جدید i9 -13900KS معرفی کند. به دنبال آن، خط جدیدی از پردازنده‌های خانواده «Raptor Lake Refresh» که برای سه ماهه سوم 2023 در نظر گرفته شده است، بدون اشاره به پردازنده دسکتاپ «Meteor Lake» در طول سال. به نظر می رسد که “Raptor Lake Refresh” برای جایگزینی آنها طراحی شده است (یعنی تراشه های دسکتاپ “Meteor Lake” وجود نخواهد داشت). به گفته OneRaichu، منبع قابل اعتمادی که اینتل درز کرده است.

“Meteor Lake” اولین پردازنده مشتری اینتل است که به طور کامل استراتژی توسعه محصول IDM 2.0 شرکت را برای تجزیه پردازنده به چند تراشه ساخته شده بر روی گره های ریخته گری مختلف بر اساس نیازهای طراحی یکپارچه می کند. و آنها را در یک بسته واحد با یک اتصال متقابل با کارایی بالا ترکیب کنید. “Meteor Lake” تنها یک مشکل دارد و آن تعداد هسته های پردازنده است، با شایعات حاکی از آن است که 6P + 16E (6 هسته عملکرد + 16 هسته کارآمد) حداکثر تعداد هسته ممکن است، چیزی که اینتل فکر می کند احتمالاً در دسکتاپ قابل رقابت نخواهد بود. بخش در مقابل AMD، که احتمالاً تا سه ماهه سوم 2023 یک سری از پردازنده های X3D “Zen 4” را با حداکثر 16 هسته P ارائه خواهد کرد. با این حال، این شرکت به “Meteor Lake” راه اندازی بزرگی در بخش های مختلف تلفن همراه خواهد داد.

“Raptor Lake Refresh” همچنان در هاله ای از رمز و راز قرار دارد، به خصوص آنچه اینتل با بسته بندی خود انجام می دهد – چه در حال حفظ LGA1700 باشد یا از بسته آینده LGA1851 استفاده کند. یا اگر سرعت بالا باشد، یا مانند “Coffee Lake Refresh”، اینتل حتی ممکن است تعداد هسته ها را افزایش دهد. با فرض اینکه اینتل سیلیکون را از 8P+16E فعلی تغییر نمی‌دهد، سری «Refresh» می‌تواند شاهد افزایش تدریجی تعداد هسته‌ها در بین هر بسط با نام تجاری Core باشد (برای مثال: Core i5 از 6P+8E به 6P + 16E می‌رود). علاوه بر این سرعت ساعت افزایش می یابد. اگر اینتل تصمیم بگیرد سوکت را به LGA1851 تغییر دهد، این شرکت می‌تواند به نسل چهاردهم Core تغییر نام دهد، یک چیپست جدید عرضه کند، سوکت احتمالاً I/O بهبود یافته‌ای مانند PCIe Gen 5 NVMe متصل به پردازنده (در حال حاضر نسل 4) ارائه می‌دهد. این مادربردهای LGA1851 با آماده سازی برای پردازنده های نسل بعدی Arrow Lake که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، عرضه خواهند شد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران