اینتل پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل چهارم Xeon، پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی سری Max را معرفی کرد

غنی ترین و امن ترین پلتفرم Xeon تا به امروز
نشان‌دهنده بزرگ‌ترین تحولی است که اینتل در پلتفرم به ارمغان آورده است، نه تنها نسل چهارم Xeon یک شتاب شگفت‌انگیز است، بلکه یک موفقیت در تولید نیز است، با ترکیب حداکثر چهار کاشی اینتل 7 در یک محفظه، که با استفاده از اینتل EMIB (چند قالب یکپارچه) متصل شده است. پل interconnect) و ارائه ویژگی های جدید از جمله افزایش پهنای باند حافظه با DDR5، افزایش پهنای باند I/O با PCIe 5.0 و Compute Express Interconnect Link (CXL) 1.1.

اینتل امروز با رونمایی از نسل چهارم پردازنده های مقیاس پذیر Intel Xeon (با نام رمز Sapphire Rapids)، سری Intel Xeon CPU Max (با اسم رمز Sapphire Rapids HBM) و Intel GPU Max Series (با اسم رمز) یکی از مهم ترین محصولات در تاریخ شرکت را معرفی کرد. Ponte Vecchio) مرکز داده، جهشی کوانتومی در عملکرد مرکز داده، کارایی، امنیت و قابلیت‌های جدید برای هوش مصنوعی، ابر، شبکه و لبه به‌علاوه قوی‌ترین ابررایانه‌های جهان به مشتریان ارائه می‌دهد.

پایداری
گستردگی شتاب‌دهنده‌های داخلی گنجانده شده در نسل چهارم Xeon به این معنی است که اینتل در سطح پلت‌فرم صرفه‌جویی در مصرف انرژی را ارائه می‌کند و نیاز به شتاب‌گیری مجزای اضافی را کاهش می‌دهد و به مشتریان ما کمک می‌کند تا به اهداف پایداری خود برسند. علاوه بر این، حالت بهینه‌سازی انرژی جدید می‌تواند تا 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق را در سراسر سوکت‌ها با تأثیر عملکرد کمتر از 5 درصد برای بارهای کاری انتخاب شده ارائه دهد. نوآوری های جدید در خنک کننده هوا و مایع باعث کاهش بیشتر مصرف برق کل مرکز داده می شود. و برای ساخت نسل چهارم زئون، با 90 درصد یا بیشتر برق تجدیدپذیر در سایت های اینتل با امکانات پیشرفته برداشت آب ساخته شد.

سری Xeon CPU Max 64 گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا (HBM2e) را بر روی بسته ارائه می دهد که به طور چشمگیری توان داده را برای بارهای کاری HPC و AI افزایش می دهد. در مقایسه با پردازنده‌های پیشرفته نسل سوم اینتل Xeon Scalable، سری Xeon CPU Max تا 3.7 برابر عملکردی در طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی مانند مدل‌سازی انرژی و سیستم زمین ارائه می‌کند.

اینتل با همکاری با مشتریان و شرکای نسل چهارم Xeon، راه‌حل‌ها و سیستم‌های متمایز و در مقیاس بزرگ را برای رسیدگی به بزرگترین چالش‌های محاسباتی خود ارائه می‌دهد. رویکرد منحصربه‌فرد اینتل برای ارائه شتاب متمرکز بر حجم کار و نرم‌افزار بسیار بهینه‌شده متناسب با حجم‌های کاری خاص، این شرکت را قادر می‌سازد تا عملکرد مناسب را با قدرت مناسب برای هزینه کل مالکیت کمتر ارائه دهد. علاوه بر این، پردازنده‌های نسل چهارم زئون به‌عنوان بادوام‌ترین پردازنده‌های مرکز داده اینتل، طیف وسیعی از ویژگی‌ها را برای مدیریت قدرت و عملکرد به مشتریان ارائه می‌دهند و از منابع پردازنده برای کمک به دستیابی به اهداف پایداری خود استفاده بهینه می‌کنند.

ساندرا ریورا، معاون اجرایی می‌گوید: «راه‌اندازی نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Xeon و خانواده محصولات سری Max، لحظه‌ای مهم برای تقویت چرخش اینتل، شروع مسیر ما به سمت رهبری مرکز داده و رشد ردپای ما در حوزه‌های جدید است.» رئیس اینتل و مدیر کل مرکز داده و گروه هوش مصنوعی. خانواده محصولات سری Xeon و Max نسل چهارم اینتل آنچه را که مشتریان واقعاً می‌خواهند ارائه می‌کند: عملکرد پیشرو در صنعت و قابلیت اطمینان در محیطی امن برای نیازهای دنیای واقعی آن‌ها، که در نتیجه زمان بیشتری برای ارزش‌گذاری و سرعت نوآوری سریع‌تر دارد.»

شبکه سازی
Gen 4 Xeon خانواده ای از پردازنده ها را ارائه می دهد که به طور خاص برای شبکه های با کارایی بالا، با تاخیر کم و بار کاری لبه بهینه شده اند. این پردازنده‌ها بخش مهمی از پایه و اساس هستند که منجر به آینده‌ای نرم‌افزاری تعریف‌شده‌تر برای صنایع مختلف از مخابرات و خرده‌فروشی گرفته تا تولید و شهرهای هوشمند می‌شوند. برای بارهای کاری پایه 5G، شتاب دهنده های داخلی به افزایش توان و کاهش تأخیر کمک می کنند، در حالی که پیشرفت ها در مدیریت انرژی هم پاسخگویی و هم کارایی پلت فرم را بهبود می بخشد. و در مقایسه با نسل های قبلی، نسل چهارم Xeon تا دو برابر ظرفیت شبکه دسترسی رادیویی مجازی (vRAN) را بدون افزایش مصرف انرژی ارائه می دهد. این به ارائه دهندگان خدمات ارتباطی اجازه می دهد تا برای برآوردن نیازهای حیاتی عملکرد، مقیاس پذیری و بهره وری انرژی، عملکرد هر وات را دو برابر کنند.

پردازنده‌های نسل چهارم Xeon با تکیه بر دهه‌ها نوآوری و رهبری در مراکز داده، شبکه‌ها و لبه‌های هوشمند، عملکردی پیشرفته را با یکپارچه‌ترین شتاب‌دهنده‌های هر پردازنده در جهان ارائه می‌کنند تا به مهمترین چالش‌های IT مشتریان در هوش مصنوعی رسیدگی کنند. تجزیه و تحلیل و شبکه، امنیت، ذخیره سازی و HPC.

عملکرد و دوام پیشرو در کلاس با بیشترین شتاب داخلی همراه است
امروزه بیش از 100 میلیون Xeon در بازار نصب شده است – از سرورهای داخلی که خدمات محاسباتی را اجرا می‌کنند، از جمله مدل‌های تجاری جدید به عنوان سرویس، تجهیزات شبکه‌ای که ترافیک اینترنت را مدیریت می‌کنند، تا ایستگاه پایه بی‌سیم تا لبه و خدمات ابری.

هوش مصنوعی
در هوش مصنوعی و در مقایسه با نسل قبلی، پردازنده‌های نسل چهارم زئون با شتاب‌دهنده‌های توسعه‌یافته ماتریس پیشرفته اینتل (Intel AMX) یکپارچه شده، به استنباط و تمرین در زمان واقعی PyTorch تا 10×5.6 بالاتر می‌رسند. نسل چهارم Xeon اینتل سطوح جدیدی از عملکرد را برای استنتاج و آموزش در طیف وسیعی از بارهای کاری هوش مصنوعی باز می کند. سری Xeon CPU Max این قابلیت‌ها را برای پردازش زبان طبیعی گسترش می‌دهد و مشتریان می‌توانند تا 20×12 سرعت را در مدل‌های زبان بزرگ مشاهده کنند. با ارائه مجموعه نرم افزاری هوش مصنوعی اینتل، توسعه دهندگان می توانند از هر ابزار هوش مصنوعی مورد نظر خود استفاده کنند، در حالی که بهره وری را افزایش داده و زمان توسعه هوش مصنوعی را تسریع می کنند. این مجموعه از روی دسکتاپ قابل حمل است و به آن اجازه می دهد تا در فضای ابری و به لبه بزرگ شود. و با بیش از 400 مدل هوش مصنوعی یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق در رایج ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در هر صنعتی تأیید شده است.

در نهایت، معماری ماژولار نسل چهارم Xeon اینتل را قادر می‌سازد تا طیف گسترده‌ای از پردازنده‌ها را در نزدیک به 50 SKU که برای موارد استفاده مشتری یا برنامه‌های کاربردی هدف‌گذاری شده‌اند، از SKUهای همه منظوره گرفته تا SKUهای هدفمند ارائه دهد. ابر، پایگاه‌های داده و تجزیه و تحلیل، شبکه، ذخیره‌سازی و موارد استفاده لبه تک سوکت. خانواده پردازنده‌های Xeon نسل چهارم در صورت تقاضا سازگار است و بسته به موارد استفاده هدف و عوامل شکلی که نیازهای واقعی مشتری را برآورده می‌کند، از نظر تعداد هسته، فرکانس، ترکیب شتاب‌دهنده، پوشش قدرت و توان حافظه متفاوت است.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

سری Xeon CPU Max اولین و تنها پردازنده مبتنی بر x86 با حافظه با پهنای باند بالا است که بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت می بخشد. سری پردازنده‌های Intel Data Center GPU Max بالاترین چگالی پردازنده اینتل است و در چندین فرم موجود خواهد بود که نیازهای مختلف مشتریان را برآورده می‌کند.

محاسبات با کارایی بالا
خانواده محصولات سری Xeon و اینتل مکس نسل چهارم معماری مقیاس‌پذیر و متعادلی را ارائه می‌کنند که CPU و GPU را با اکوسیستم نرم‌افزاری باز oneAPI ادغام می‌کند تا بارهای کاری محاسباتی HPC و AI را درخواست کند و سخت‌ترین موارد را در جهان حل کند.

بعلاوه، سری دیتا سنتر GPU Max بیش از 100 میلیارد ترانزیستور را در یک بسته 47 کاشی بسته بندی می کند و سطوح جدیدی از توان عملیاتی را برای بارهای کاری چالش برانگیز مانند فیزیک، خدمات مالی و علوم زیستی به ارمغان می آورد. هنگامی که با سری Xeon CPU Max جفت می شود، پلت فرم ترکیبی در هنگام اجرای شبیه ساز دینامیک مولکولی LAMMPS تا 12.8 برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی به دست می آورد.

در مقایسه با نسل‌های قبلی، مشتریان نسل چهارم اینتل زئون می‌توانند انتظار بهبود راندمان متوسط ​​۲.۹ برابری در هر وات را برای بارهای کاری هدفمند در هنگام استفاده از شتاب‌دهنده‌های داخلی، تا ۷۰ وات صرفه‌جویی در مصرف انرژی در هر پردازنده در حالت بهینه‌سازی انرژی با کمترین تلفات عملکرد و ۵۲ داشته باشند. ٪ تا 66٪ کاهش هزینه کل مالکیت.

برخلاف هر پردازنده مرکز داده دیگری در بازار و در حال حاضر در دست مشتریان، خانواده Xeon نسل چهارم به طور قابل توجهی استراتژی و رویکرد متمرکز بر حجم کاری اینتل را گسترش داده است.

ریشه همه چیز امنیت است. با نسل چهارم Xeon، اینتل جامع‌ترین مجموعه محاسباتی محرمانه را در میان هر فروشنده سیلیکون مرکز داده در صنعت ارائه می‌کند، که امنیت داده‌ها، انطباق با مقررات و حاکمیت داده را افزایش می‌دهد. اینتل تنها فروشنده سیلیکونی است که انزوا برنامه را برای محاسبات مرکز داده با Intel Software Guard Extensions (Intel SGX) ارائه می‌کند، که کوچک‌ترین سطح حمله امروزی را برای محاسبات محرمانه در محیط‌های خصوصی، عمومی و ابر به لبه فراهم می‌کند. علاوه بر این، فناوری جدید جداسازی ماشین مجازی (VM) اینتل، Intel Trust Domain Extensions (Intel TDX)، برای انتقال برنامه‌های کاربردی موجود به یک محیط محرمانه ایده‌آل است و با Microsoft Azure، Alibaba Cloud، Google Cloud و IBM Cloud عرضه خواهد شد.