اینتل خانواده محصولات سری Max را معرفی کرد: Ponte Vecchio و Sapphire Rapids



قبل از ابرکامپیوتر 22 در دالاس، شرکت اینتل خانواده محصولات سری Max Intel را با دو محصول پیشرفته برای محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرد: Intel Xeon CPU Max Series (نام کد Sapphire Rapids HBM). ) و Intel Data Center GPU Max Series (نام رمز Ponte Vecchio). محصولات جدید ابرکامپیوتر آئورورا در آزمایشگاه ملی Argonne را تامین می‌کند و به‌روزرسانی‌های مربوط به استقرار آن امروز به اشتراک گذاشته شده است.

پردازنده Xeon Max اولین و تنها پردازنده مبتنی بر x86 با حافظه پهنای باند بالا است که بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت می بخشد. پردازنده گرافیکی Max Series با بالاترین چگالی پردازنده اینتل است که بیش از 100 میلیارد ترانزیستور را در یک بسته 47 کاشی با حداکثر 128 گیگابایت (گیگابایت) حافظه با پهنای باند بالا قرار می دهد. اکوسیستم نرم افزار باز oneAPI یک محیط برنامه نویسی واحد را برای دو پردازنده جدید فراهم می کند. ابزارهای oneAPI و AI 2023 اینتل عملکردی را برای فعال کردن ویژگی‌های پیشرفته محصولات سری Max Intel ارائه می‌کنند.

“برای اطمینان از اینکه هیچ بار کاری HPC پشت سر نمی گذارد، ما به راه حلی نیاز داریم که پهنای باند را به حداکثر برساند، محاسبات را به حداکثر برساند، بهره وری توسعه دهندگان را به حداکثر برساند، و در نهایت تاثیر را به حداکثر برساند. خانواده محصولات سری Max اینتل، حافظه با پهنای باند بالا را با یک API به بازار گسترده تر می آورد. ، به اشتراک گذاری کد بین CPU و GPU را آسان می کند و بزرگترین چالش های جهان را سریعتر حل می کند.” -جف مک وی، معاون و مدیر کل گروه سوپر محاسباتی در اینتل

چرا مهم است
محاسبات با کارایی بالا (HPC) نشان‌دهنده خط مقدم فناوری است که از پیشرفته‌ترین نوآوری‌ها در مقیاس برای حل بزرگ‌ترین چالش‌های علم و جامعه، از کاهش اثرات تغییرات آب و هوا گرفته تا درمان مرگ‌بارترین بیماری‌های جهان، استفاده می‌کند.

محصولات سری Max نیازهای این جامعه را با پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی مقیاس‌پذیر و متعادل برآورده می‌کنند، که پیشرفت‌هایی را در پهنای باند حافظه ترکیب می‌کنند و توسط oneAPI، یک چارچوب برنامه‌نویسی مبتنی بر استانداردهای باز و مبتنی بر معماری متقابل، متحد شده‌اند. محققان و کسب و کارها با استفاده از محصولات سری Max مشکلات را سریعتر و پایدارتر حل خواهند کرد.

وقتی او می رسد
انتظار می‌رود محصولات سری Max در ژانویه 2023 عرضه شوند. اینتل در راستای تعهدات خود به مشتریان، تیغه‌هایی را با پردازنده‌های گرافیکی سری Max به آزمایشگاه ملی Argonne ارسال می‌کند تا ابررایانه Aurora را تامین کند و پردازنده‌های Xeon Max را به آزمایشگاه ملی Los Alamos عرضه خواهد کرد. ، دانشگاه کیوتو و سایر سایت های ابر رایانه.

آنچه پردازنده Intel Xeon Max ارائه می دهد
پردازنده Xeon Max حداکثر 56 هسته عملکردی را ارائه می دهد که از چهار کاشی تشکیل شده و با استفاده از فناوری پل اتصال چندگانه (EMIB) اینتل در یک پاکت 350 وات متصل شده است. پردازنده‌های Xeon Max دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی با پهنای باند بالا به همراه PCI Express 5.0 و CXL 1.1 I/O هستند. پردازنده‌های زئون مکس بیش از 1 گیگابایت ظرفیت حافظه با پهنای باند بالا (HBM) در هر هسته را ارائه می‌کنند که برای تطبیق با رایج‌ترین بارهای کاری HPC کافی است. پردازنده Max Series تا 4.8 برابر عملکرد بهتری نسبت به رقبا در بارهای کاری HPC واقعی ارائه می دهد.

  • 68٪ مصرف انرژی کمتر از کلاستر AMD Milan-X برای عملکرد HPCG یکسان.
  • برنامه‌های افزودنی AMX عملکرد هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد و حداکثر توان عملیاتی 8 برابری را نسبت به AVX-512 برای INT8 با عملیات انباشتگی INT32 ارائه می‌کند.
  • انعطاف پذیری را برای عملکرد در پیکربندی های مختلف حافظه HBM و DDR فراهم می کند.
  • معیارهای حجم کار:
    • مدل‌سازی آب و هوا: 2.4 برابر سریع‌تر از AMD Milan-X در MPAS-A تنها با استفاده از HBM.
    • دینامیک مولکولی: در DeepPMD، بهبود عملکرد 2.8 برابری نسبت به محصولات رقیب با حافظه DDR.

آنچه پردازنده گرافیکی سری Max Intel ارائه می دهد

پردازنده‌های گرافیکی سری Max حداکثر 128 هسته Xe-HPC را ارائه می‌کنند، معماری هسته جدید که بیشترین حجم کاری محاسباتی را هدف قرار می‌دهد. علاوه بر این، GPU سری Max ویژگی های زیر دارد:

  • 408 مگابایت حافظه نهان L2 – بالاترین در صنعت – و 64 مگابایت حافظه نهان L1 برای افزایش توان و عملکرد.
  • تنها پردازنده گرافیکی HPC/AI با شتاب ردیابی پرتو بومی، طراحی شده برای تسریع تجسم علمی و انیمیشن.
  • معیارهای حجم کار:
    • امور مالی: افزایش عملکرد 2.4 برابری در مقایسه با NVIDIA A100 در قیمت گذاری گزینه اعتباری Riskfuel.
    • فیزیک: 1.5 برابر بهبود نسبت به A100 برای شبیه سازی راکتور مجازی NekRS.

پردازنده‌های گرافیکی سری Max در چندین فرم برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان در دسترس خواهند بود:

  • پردازنده گرافیکی Max Series 1100: یک کارت PCIe دو عرض 300 واتی با 56 هسته Xe و 48 گیگابایت حافظه HBM2e. چندین برد را می توان از طریق پل های Intel Xe Link متصل کرد.
  • پردازنده گرافیکی Max Series 1350: یک ماژول OAM 450 واتی با 112 هسته Xe و 96 گیگابایت HBM.
  • GPU Max Series 1550: ماژول OAM 600 وات با حداکثر عملکرد اینتل با 128 هسته Xe و 128 گیگابایت از HBM.

فراتر از بردها و ماژول های جداگانه، اینتل زیرسیستم Intel Data Center GPU Max Series را با برد حامل OAM GPU x4 و Intel Xe Link ارائه خواهد کرد تا ارتباطات چند GPU با کارایی بالا را در زیرسیستم فعال کند.

آنچه محصولات سری Max اجازه می دهد
در سال 2023، ابررایانه Aurora، که در حال حاضر در آزمایشگاه ملی آرگون در حال ساخت است، به اولین ابررایانه ای تبدیل می شود که با دقت مضاعف از حداکثر عملکرد محاسباتی 2 اگزافلاپس فراتر می رود. Aurora همچنین اولین کسی خواهد بود که قدرت ترکیب پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های گرافیکی سری Max را در یک سیستم، با بیش از 10000 تیغه، که هر کدام شامل شش پردازنده گرافیکی سری Max و دو پردازنده Xeon Max هستند، به نمایش می‌گذارد.

قبل از SC22، Argonne و Intel از Sunspot، سیستم توسعه آزمایشی Aurora متشکل از 128 تیغه تولیدی رونمایی کردند. محققان برنامه علوم اولیه Aurora از اواخر سال 2022 به این سیستم دسترسی خواهند داشت.

محصولات سری Max چندین سیستم HPC دیگر که برای امنیت ملی و تحقیقات اساسی حیاتی هستند، از جمله Crossroads در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، سیستم‌های CTS-2 در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی Sandia و Camphor3 در دانشگاه کیوتو، نیرو می‌دهند.

و بعد از
در Supercomputing ’22، اینتل و مشتریانش بیش از 40 طرح سیستم آینده را از 12 سازنده تجهیزات اصلی با استفاده از محصولات Max Series به نمایش خواهند گذاشت. شرکت‌کنندگان می‌توانند نمایش‌هایی را که عملکرد و قابلیت‌های محصولات سری Max را برای طیف وسیعی از برنامه‌های هوش مصنوعی و HPC نشان می‌دهند، بررسی کنند، همچنین از معماران، مشتریان و کاربران نهایی اینتل در مورد قدرت راه‌حل‌های Platform Manager در غرفه اینتل، شماره 2428 بشنوند. . اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت های اینتل در SC22 در دسترس است.

پردازنده گرافیکی سری Max Data Center اینتل که Rialto Bridge نام دارد، جانشین پردازنده‌های گرافیکی Max Series است و انتظار می‌رود در سال 2024 با عملکرد بهبود یافته و مسیر ارتقای یکپارچه وارد بازار شود. سپس اینتل قصد دارد نوآوری بزرگ بعدی معماری را برای فعال کردن آینده HPC منتشر کند. XPU بعدی این شرکت که Falcon Shores نام دارد، هسته‌های Xe و x86 را در یک بسته ترکیب می‌کند. این معماری جدید انقلابی همچنین دارای انعطاف پذیری برای ادغام آدرس های IP جدید از اینتل و مشتریان است که با استفاده از مدل IDM 2.0 ما ساخته شده است.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران