انتظار می رود که AMD بیش از 20 درصد از بازار پردازنده های سرور را در اختیار بگیرد و در سال 2023 8 درصد را در اختیار بگیرد.

از آنجایی که اکثر برنامه های سرور بر اساس معماری x86 طراحی می شوند، تا زمانی که سرورهای مبتنی بر Arm بیشتری ظاهر شوند و توسعه دهندگان میان افزار بیشتری را جذب کنند، بعید به نظر می رسد که مشکل حل شود تا به بازار بپیوندند و راه حل هایی برای ترجمه کدهای x86 برای سیستم های Arm بنویسند.

قیمت گذاری یکی از سه عامل اصلی است که اپراتورهای مرکز داده و برندهای سرور را به سمت AMD سوق می دهد. با مقایسه پردازنده‌های سرور AMD و Intel با تعداد هسته‌های مشابه، سرعت ساعت و مشخصات سخت‌افزاری، برچسب‌های قیمت اکثر محصولات اولی حداقل 30 درصد ارزان‌تر از دومی هستند و تفاوت‌ها می‌تواند به بیش از 40 درصد برسد. کونگ می گوید.

چنین شکافی برای شرکت‌های سرور تفاوت اساسی ایجاد می‌کند، زیرا آنها معمولاً پردازنده‌های خود را در حجم زیاد خریداری می‌کنند و انتخاب راه‌حل‌های AMD هزینه‌های آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. کونگ خاطرنشان کرد: از آنجایی که پردازنده‌های اینتل و AMD هر دو مبتنی بر معماری x86 هستند، سازگاری مسئله‌ای نیست که شرکت‌های سرور باید نگران آن باشند.

اگرچه پردازنده‌های مبتنی بر بازو می‌توانند عملکرد محاسباتی گردن و گردن را در مقابل پردازنده‌های x86 AMD و اینتل به دست آورند و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کنند، سازگاری در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف آنهاست.

در میان اپراتورهای مرکز داده، مایکروسافت و گوگل بیشترین احتمال را دارند که سرورهایی را که از راه حل های AMD پشتیبانی می کنند، منبع دهند. در حال حاضر، بیش از 30 درصد از سفارش‌های سرور که توسط دو ارائه‌دهنده خدمات ابری انجام می‌شود، مدل‌های مبتنی بر AMD هستند، در حالی که در برندهای سرور، HP Enterprise (HPE) بیشترین علاقه را به سرورهای مبتنی بر AMD دارد.

با این حال، اپراتورهای مرکز داده و مارک های سرور هنوز در توسعه پردازنده های Arm در بازار سرور تهاجمی هستند. آمازون و علی‌بابا پیش از سال 2022 کار بر روی محصولات مبتنی بر Arm را آغاز کرده‌اند، مایکروسافت و گوگل نیز پروژه‌هایی را با محصولات Arm در سال 2022 راه‌اندازی کرده‌اند، و HPE در حال گسترش پذیرش سرورهای مبتنی بر Arm است. انویدیا در حال حاضر پردازنده های گرافیکی خود را برای پشتیبانی از معماری Arm تحت فشار قرار می دهد و Ampere در حال توسعه تراشه های مبتنی بر Arm است. کونگ اضافه کرد که انتظار می رود در سال های آینده فرصت ESG برای پردازنده های Arm با افزایش تقاضا برای مراکز داده در مقیاس بزرگ و سرورهای محاسباتی لبه افزایش یابد.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

عامل سوم این واقعیت است که اینتل تمام پردازنده های سطح بالای خود را در داخل تولید می کند. اطلاعات تامین‌کنندگان بالادستی اینتل نشان می‌دهد که فناوری‌های تولید داخلی اینتل در چند سال گذشته نسبتاً ناپایدار بوده‌اند، در حالی که مارک‌های سرور و اپراتورهای مرکز داده اغلب شاهد این بوده‌اند که اینتل برنامه‌ریزی تولید حجم پلتفرم سرور جدید خود را به تاخیر انداخته است.

تعداد هسته‌های بالای پردازنده‌های AMD نیز آنها را برای محیط سرور ایده‌آل می‌کند، زیرا هرچه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد، قابلیت سرویس دهی بیشتری را ارائه می‌دهد. پردازنده EPYC 96 هسته ای AMD با معماری Genoa در سه ماهه چهارم سال 2022 با یک CPU 128 هسته ای که قرار است در نیمه اول 2023 معرفی شود، راه اندازی شد، در حالی که بهترین پیشنهاد اینتل از نظر تعداد هسته هنوز 60 هسته در حال حاضر باقی مانده است. .

پشتیبانی از TSMC دومین درایور است. کونگ خاطرنشان کرد: پردازنده‌های سرور AMD همه از طریق آخرین فرآیند تولید TSMC ساخته می‌شوند، که آنها را قادر می‌سازد تا عملکرد درجه یک را ارائه دهند، و افزود که به لطف فناوری‌های پیشرفته TSMC و نرخ کارایی بالا، AMD مشکلی برای از دست دادن زمان‌بندی عرضه محصول خود نداشت. با این حال، این مورد در مورد اینتل نیست.

AMD و Arm در چند سال گذشته در بازار پردازنده های سرور در اینتل به دست آورده اند، و حاشیه های سهمی که AMD به دست آورده بود به ویژه در سال 2022 بسیار زیاد بود، زیرا اپراتورهای مرکز داده و مارک های سرور شروع به یافتن راه حل هایی از این شرکت کردند. به گفته فرانک کونگ، تحلیلگر DIGITIMES Research که عمدتاً بر صنعت سرور متمرکز است، که پیش‌بینی می‌کند سهم AMD در سال 2023 بیش از 20 درصد خواهد بود، در حالی که Arm به 8 درصد خواهد رسید، به طور فزاینده‌ای بالاتر از رهبر قدیمی است. .

کونگ گفت: نفوذ پردازنده های مبتنی بر Arm در بازار سرورها نسبت به پردازنده های مبتنی بر AMD در سال 2022 از نظر افزایش سهم بازار تا حدودی کندتر بوده است و رشد در سال 2023 حتی بیشتر کاهش خواهد یافت. با این حال، در دراز مدت، پردازنده های مبتنی بر Arm همچنان پتانسیل رشد قابل توجهی خواهند داشت.