آشنایی با انواع قالب فلزی بتن و کاربردهای آن

پس از آن قالب ها توسط جرثقیل و نیروی انسانی مربوطه به محل انتقال یافته و در مکان دقیق (توسط تیم نقشه برداری ) قرار می گیرد . خروج قالب های تونلی، پس از بتن ریزی دیوار و سقف و گیرش آن، با فاصله دادن قالب ها از دیوارهای بتن ریزی شده صورت می گیرد. برای تثبیت فاصله شبکه میلگرد با جداره قالبها و حفظ حداقل پوشش بتن، باید از فاصلهگذاریهای پلاستیکی به فواصل مشخص بر روی میلگردها استفاده شود. از آنجا که این سیستم براساس ایجاد صندوقههای مقاوم بتنی شکل گرفته است، میزان مصرف بتن و میلگرد مهمترین عامل در برآورد هزینه اجرای این روش است. از آنجا که این سیستم بر اساس ایجاد صندوقه های مقاوم بتنی شکل گرفته است، میزان مصرف بتن و میلگرد مهم ترین عامل در برآورد هزینه اجرای این روش است. این نوع قالب برای پروژه های ساختمانی کوچک اما شبیه به هم مانند شهرک های مسکونی ارزان قیمت، انتخاب عالی می باشد. در صورت انتخاب مناسب ابعاد و اندازه قالبها، این اجزا به راحتی نصب شده و علاوه بر دوام بیشتر، موجب شکلگیری سازهای با کیفیت بالا (و قابل کنترل) میشود.

نکته دیگری که در زمینه این قالبها قابل ذکر است، سبکی آنها نسبت به قالبهای متداول است. در نهایت بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف انجام شده و پس از طی زمان لازم قالب برداری انجام می پذیرد.لازم به ذکر است برای تسهیل در جابجائی قالب و قالب برداری از یک Platform (سکو) در جلوی قالب طبقات استفاده می شود. شایان ذکر است که این سیستم به دلیل استفاده گسترده از سیمان، به عنوان یکی از مهمترین مصالح مورد نیاز، از نظر زیست محیطی در این دیدگاه روش مطلوبی شناخته نمیشود. این سیستم یکی از بهترین روش های ساخت و ساز صنعتی است و از ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو بودند مورد توجه قرار گرفت، همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و …

با توجه به نحوه بستن آرماتورهای طولی، ستونهای بتنی به سه نوع تنگ دار، دورپیچ دار و کامپوزیت تقسیمبندی میشود. نحوه ساخته شدن یونولیت به گونهای است که از ریختن مواد پلی استایرن در داخل قالبها و منبسط شدن آن به دست میآید . البته این مواد نباید بر روی آرماتورها ریخته شوند، زیرا در این صورت باعث مشکلات در کیفیت سازه می شوند. خبرگزاري آريا – هفته نامه چلچراغ: توهم فانتزي انسان هايي که عاشق ربات ها مي شوند، يا ربات هايي که به صاحبان خود دلبستگي عاطفي پيدا مي کنند تا همين چند سال پيش تجربه غريب و خيال انگيزي بود که فقط به عالم سينما خلاصه مي شد اما در چشم بر هم زدني ربات ها و سيستم عامل هاي هوشمند جايگاهي باورنکردني در زندگي بشر پيدا کردند؛ تا جايي که به عنوان اعضاي جديد خانواده پذيرفته مي شوند، يا نيازهاي عاطفي کاربران را با سخاوت هر چه تمام تر برآورده مي کنند. نگهداری مناسب قالبها و انبار کردن صحیح آنها موجب استهلاک کمتر قالبها خواهد بود. پیشبینی و مشخص کردن جزئیات دقیق مسیر لولهها و محل نصب کلیه اقلام تأسیسات برقی و مکانیکی در مرحله طراحی و اجرا ضروری است.

1- قبل از شروع عملیات ساختمانی نسبت به بررسی نقشههای تأسیسات مکانیکی و انطباق این نقشهها با نقشههای معماری، سازه و تأسیسات الکتریکی نهایی شده، اقدام شود. نرخ بالای رشدجمعیت جوان كشور با عدم برنامه ریزی مناسب منجر به عدم توان پاسخگویی به تقاضای مسكن مورد نیازآنها گردیده است برای حل این مشكل باید درنگاه سنتی … • مخارج تهیه مصالح و ساخت قالب متناسب با نیازهای مورد مصرف آن باشد. داربست های مثلثی مدولار می توانند دارای مقاطع افقی،مثلثی یا مربعی باشد .که با قرار دادن سر جک های قابل تنظیم در قسمت بالای این داربست ها برای هر ارتفاعی قابل نظیم می باشند.. برای استفاده بهتر از قالب های فلزی بتنی و کاهش خسارت های وارد شده به پروژه، بهتر است پس از متصل نمودن قالب ها به یکدیگر درزهای به وجود آمده در میان قالب ها پر شوند. استفاده از این روش ساخت به طور میانگین می تواند تا 15 درصد هزینه ها و تا 25 درصد زمان ساخت سازه را کاهش دهد. البته به این مقایسه، کاهش چشمگیر زمان اجرا و در نتیجه کاهش هزینههای بالاسری و امکان بهرهبرداری سریعتر از سرمایهگذاری انجام شده را باید افزود. این امر سبب کاهش ریسک مالی عملیات، کوتاه شدن زمان اجرا و بازگشت سریعتر سرمایه خواهد شد.

در این روش قالب بندی، سطح قالب لغزنده در تماس با بتون بوده و از ان جدا نمی شود و همان گونه که از نام آن پیداست، ب روی بتن لیز می خورد. با توجه به اهمیت و الویت موضوع مسکن و صنعت ساختمان در برنامه های توسعه کشور ضرورت بکارگیری تکنولوژی های جدید (قالب تونلی) در زمینه ارتقای کمی و کیفی مسکن ضمن رعایت استانداردهای فنی و مقررات ملی ساختمان و بهره گیری از بهترین روش های ساخت صنعتی مسکن به صورت انبوه به چشم می خورد. از این رو، در صورتی که دمای اسکلت فلزی به 600 درجه سانتی گراد برسد، تعادل ساختمان به هم می خورد و ایجاد خطر جدی می نماید.

از مزایای اصلی این روش میتوان به یکپارچه بودن سیستم سازهای، اقتصادی بودن آن برای اجرای پروژههای مسکونی بلندمرتبه، کنترل کیفیت مناسب در محل کارگاه، تعبیه سیستم تأسیسات مکانیکی و برقی در حین اجرای سازه و تسریع در عملیات اجرایی نسبت به روشهای اجرایی متداول اشاره کرد. همچنین میتوان برای ارتفاعی کمتر از 2 متر از دو شاخه لوله داربست با قطر 5 سانتی متر در کنارهم به عنوان پشت بندهای عمودی نیز استفاده نمود. قالب ها را باید محکم و فیکس کرد و از استحکام آن ها اطمینان حاصل نمود. این پنل ها را می توان در ابعاد مختلف تولید نمود و در تمام فصول سال مورد استفاده قرار داد. این قالب ها در شرایط محیطی و کاری متفاوت قابل استفاده هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت قالب فلزی بتن ریزی با توجه به نوع ورق به کار رفته در ساخت قالب با یکدیگر متفاوت می باشند. با توجه به این نکته که تمامی دیوارهای خارجی و داخلی به طور همزمان اجرا میشوند و به نحو مناسبی با کف و سقف درگیر میشوند، دیوارها و دالهای بتنی کف به صورت یک مجموعه واحد در مقابل نیروهای جانبی مانند زلزله و باد عمل میکنند.

2- بتن در لایههای افقی با ضخامت مساوی ریخته شده و هر لایه باید به طور مطلوب متراکم شده و سپس لایه بعدی ریخته شود، ضخامت لایهها تابع اندازه و شکل قالب، روانی بتن، فاصله میلگردها و روش تراکم است. سپس بوسیله جک های زیرین قالب ها در محل تثبیت شده و خیز منفی به سمت بالا در قالب های سقف ایجاد می شود.تثبیت فاصله قالب های دیوار با استفاده ازspacer وTie-Bolt انجام می شود. معمولا از ملات ماسه و آجر های چینی برای این قالب ها استفاده می شود. در این روش معمولا از پله های پیش ساخته بتنی استفاده می شود که بوسیله نبشی های سرتاسری به پلیت های انتظار از قبل تعبیه شده در جعبه پله ؛ متصل می گردد. معمولا بتن ریزی با قالب آجری، باعث برهم خوردن تراز بتن میشود.

به همین دلیل، تمامی اجزای کار با دقت قابل پیشبینی و برنامهریزی است، در این روش مراحل مختلف عملیات ساخت مانند میلگردبندی، قالببندی بتنریزی و غیره، به صورت متوالی انجام میشود، به منظور هماهنگی هرچه بیشتر برای افزایش سرعت عملیات تا حد ممکن بخشهایی از کار به صورت پیشساخته در کارگاههای جداگانه تولید میشوند و با انتقال به محل کارگاه در موقعیت خود قرار میگیرند. برای مثال وزن قالبهای دیوار و سقف به کار رفته در این روش همچنان که در بخش مشخصات سیستم قالببندی بیان شد، حدود 68 و 48 کیلوگرم بر مترمربع است که بسیار کمتر از وزن متوسط قالبهای به کار رفته در واحدهای مسکونی متداول است.

سیستم ساخت سازه بتنی به روش قالب تونلی، از حدود ۴۰ سال پیش مورد استفاده انبوه سازان درجهان بوده است و تاکنون مورد بازنگری های فنی از سوی سازندگان قالب قرارگرفته، بطوریکه آخرین نوآوری در این سیستم در اواخر سال ۲۰۰۷ توسط شرکت Mesa ترکیه ای با شماره ۱۳۲۷۴۱۳A WO به ثبت رسیده است. اجرای دیوار های داخلی در اینگونه ساختمان ها به روش های نیمه پیش ساخته انجام می گیرد که ضمن افزایش سرعت و کیفیت ؛ سبکی و اتصال مناسب را نیز به همراه دارد. طراحی و اجرای جزئیات مناسب در محل اتصال دیوارهای غیرسازهای به منظور عدم مشارکت در سختی جانبی سازه الزامی است. اتصال این دیوارها به لبه دیوارهای بتنی کف و سقف باید از طریق اتصال به ورقهای انتظار کار گذاشته شده در بتن (و یا میخکوبی با استفاده از پیچهای مخصوص مانند هیلتی) انجام شود.

رامکا عبارتست از قالب های نواری به ارتفاع۱۰ سانتیمتر که جهت قالب گذاری و قالب برداری سریعتر و آسانتر قالب تونلی در مسیر حاشیه پایینی دیوار و قبل از ان گذاشته؛ بتن ریزی و قالب برداری می گردد. بویژه جهت احداث ساختمان های بلند مرتبه، استفاده از این روش بسیار متداول می باشد. امکان تغییر ابعاد قطعات قالب، پس از تولید بسیار مشکل و پرهزینه است. البته باید بپذیریم که وزن و ارتفاع در این انتخاب بسیار مهم است و میتواند گزینههای ما را تغییر دهد. 19- محل ورود و خروج لولههای برق به قوطیها توسط دستگاه منگنه سوراخ شود سوراخهای ایجاد شده در روی قوطیها به گونهای انتخاب شود که برابر قطر خارجی لولههای برق باشد. 17- سر كليه لولههای برق که به داخل قوطی کلیدها هدایت میشوند همچنین لولههای انتظار با چسب شیشهای یا کاغذی نواری به عرض 5 سانتیمتر و یا درپوش مناسب پوشانده شود. شکل: برای بتنریزی مستقیم، منحنی یا متوازن با پیچهای تند، قالب فولادی گزینه بهینهتری خواهد بود. درضمن در قالببندی به کمک این سیستم، تعداد پیچ و مهرهها بسیار کمتر خواهد بود. غالباً برای ضخامتهای پایین، از این نوع قالببندی کمک گرفته میشود؛ به همین علت در اکثر مواقع نیازی به اجرای این قالببندی نخواهد بود.

استفاده از سیستم های دال مجوف با قالب های ماندگار به سال ۱۹۵۰ میلادی باز می گردد. رعایت ملاحظات ویژه در طراحی معماری، برای فراهم شدن امکان بستن و باز کردن قالبهای تونلی ضروری است. پس از اجرای رامکا و باز کردن قالبها باید میلگردبندی دیوارها در امتداد میلگردهای انتظار خارج شده از رامکا انجام شود. برای تأمین اتصال کافی و مناسب بین دیوار و شالوده توزیع یکنواخت میلگردهای انتظار و توجه دقیق به تأمین سطح مقطع لازم، مقاومت کافی میلگردها، طول گیرداری لازم، جزئیات خم و وصله و سایر نکات اجرایی مطابق با الزامات آیین نامه طراحی ساختمانهای بتنی، ضروری است. رعایت حداقل مقاومت فشاری نمونه استوانهای 25 مگاپاسکال برای بتن سازهای و حداقل تنش تسلیم 400 مگاپاسکال برای میلگردهای مصرفی الزامی است. رعایت ضوابط مربوط به شکلپذیری متوسط و زیاد متناسب با لرزهخیزی مناطق مختلف ایران مطابق استاندارد 2800 الزامی است. اجرای این سیستم در کلیه پهنههای لرزهخیزی ایران (شامل مناطق با خطر نسبی کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد مطابق استاندارد 2800) حتی تا 15 طبقه (یا 50 متر ارتفاع از پایه) بلامانع است. بخش کنترل کیفی شرکت سهند سازه بتن، دارای دستگاههای پیشرفته تست مقاومت و ضربه پذیری است و بر اساس پروتکلهای سختگیرانه اروپایی، تستهایی مطابق با آییننامههای ایران و استانداردهای جهان انجام خواهد داد.

در این روش اسلیوهای تاسیسات مکانیکی و محل داکت ها در سقف و دیوار اجرا می شود و عبور لوله های مربوطه از بارشوهایی که پیش از بتن ریزی در آنها تعبیه شده؛ انجام می شود تولید قالب بتن . تعبیه قوطی های برق برای نصب کلید و پریز و لوله کشی های مربوطه نیز از مراحل پیش از قالب بندی دیوار هاست . 20- برای اطمینان از سالم بودن لولههای برق باید بلافاصله پس از باز شدن قالبها، لولههای اضافی داخل قوطیها بریده شده و با عبور فنر سیمکشی به همراه نخ پلاستیکی از داخل آنها، صحت اجرای کار کنترل شود. نیاز به تجهیزات خاص و سنگین کارگاهی، محدود بودن دامنه فعالیت به دلیل سنگینی قطعات، هزینه قابل ملاحظه اولیه در تولید قطعات قالبها، زمان قابل ملاحظهای برای عملآوری بتن و باز کردن قالبها، نیاز به آموزش خاص نیروهای اجرایی و محدود بودن به سیستمهای دیواری و سقفی را میتوان از مهمترین محدودیتهای این سیستم برشمرد. از این روش میتوان در ساخت مجموعههای مسکونی و صنعتی در مقیاس گسترده و انبوه با روشهای تولید صنعتی ساختمان به خوبی استفاده کرد. از شیلنگ ویبراتور مناسب با قدرت ارتعاش مناسب در حجم بتن استفاده کنید. استفاده از موتورهای بنزینی قدرت کارکرد این ویبراتور در هر مکان و فضایی را فراهم کرده است.