کارخانه‌های چینی ویژه کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 را جدا کرده و آن‌ها را به یک GPU مجهز به هوش مصنوعی تبدیل می‌کنند.

محدودیت های اخیر دولت ایالات متحده در صادرات سخت افزار هوش مصنوعی به چین به طور قابل توجهی بر چندین بازیگر کلیدی در صنعت نیمه هادی ها از جمله NVIDIA، AMD و Intel تأثیر گذاشته و مانع از فروش عملکرد تراشه های هوش مصنوعی بالا در قلمرو چین شده است. این ممنوعیت به‌ویژه بر پردازنده‌های گرافیکی بازی NVIDIA GeForce RTX 4090 تأثیر گذاشت و به دلیل ظرفیت‌های محاسباتی بالای آن‌ها را از سرزمین اصلی چین خارج کرد. طبق گزارش‌ها، با پیش‌بینی این محدودیت‌ها، NVIDIA موجودی قابل‌توجهی از پردازنده‌های گرافیکی AD102 و کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 خود را به چین منتقل می‌کند. این می تواند به کمبود جهانی RTX 4090 کمک کند و قیمت این کارت ها را تا 2000 دلار افزایش دهد. در یک رویداد جالب، خودی ها در انجمن های چینی بایدو فاش کردند که کارخانه های متخصص در سراسر چین از این پردازنده های گرافیکی که قبل از ممنوعیت وارد شده بودند، در راه حل های هوش مصنوعی استفاده مجدد می کنند.

این دگرگونی شامل جداسازی پردازنده‌های گرافیکی بازی، حذف سیستم‌های خنک‌کننده و استخراج AD102 GPU و حافظه GDDR6X از PCB‌های اصلی است. سپس این قطعات بر روی PCB «مرجع» تولید داخلی، که برای کاربردهای هوش مصنوعی مناسب‌تر است، و مجهز به خنک‌کننده‌های فن دو اسلات طراحی‌شده برای محیط‌های سرور، دوباره لحیم می‌شوند. کولرهای شخص ثالثی که با این پردازنده‌های گرافیکی عرضه می‌شوند دارای 3 تا 4 اسلات هستند، در حالی که خنک‌کننده‌های فن‌دار تنها دو اسلات دارند و بسیاری از آنها را می‌توان به صورت موازی در یک سرور هوش مصنوعی قرار داد. پس از آزمایش‌های دقیق، این راه‌حل‌های RTX 4090 AI دوباره پیکربندی شده در اختیار شرکت‌های چینی قرار می‌گیرد که بار کاری هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند. این فرآیند انطباق منجر به هجوم کولرهای RTX 4090 و PCB های خالی به بازار فروشندگان چینی با قیمت های بسیار پایین شده است، با توجه به اینکه بخش های اصلی GPU و حافظه حذف شده اند.

در زیر می‌توانید پردازنده‌های گرافیکی AIB را ببینید که قبل از تبدیل شدن به کارت‌های گرافیکی هوش مصنوعی به سبک طرفداران سرور، از بین رفته‌اند. برای اطمینان از کارکرد این کارت‌ها، کارخانه‌ها آن‌ها را پس از تغییراتی در برنامه‌های Furmark، 3DMark و AI که احتمالاً در حال اجرا هستند، آزمایش می‌کنند. برخی از LLM های کوچکتر به صورت محلی برای آزمایش ظرفیت محاسباتی خود. در واقع، اگر این فرآیند با دقت انجام نشود، می‌تواند به طور بالقوه بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی AD102 را از بین ببرد، اما بازده حاصل از این آزمایش برای افراد خارج از این کارخانه‌ها ناشناخته است.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup