نسل دوم CPU اروپایی برای HPC

نسل دوم CPU اروپایی برای HPC

SiPearl، یک طراح پردازنده که توسط ابتکار پردازشگر اروپایی پشتیبانی می‌شود، در شرف آغاز محموله‌های اولین پردازنده Rhea خود برای بارهای کاری محاسباتی با کارایی بالا است. اما این شرکت در حال حاضر روی جانشین خود که در حال حاضر با نام Rhea-2 شناخته می شود، کار می کند که قرار است گاهی اوقات در سال 2026 در ابررایانه های Exascale وارد شود.

سیستم روی تراشه با درجه مرکز داده Rhea-1 SiPearl دارای 72 هسته Arm Neoverse V1 است که برای HPC طراحی شده و با استفاده از شبکه مش متصل شده است. CPU دارای یک زیرسیستم حافظه هیبریدی است که از هر دو حافظه HBM2E و DDR5 پشتیبانی می کند تا هم پهنای باند حافظه بالا و هم ظرفیت حافظه مناسب داشته باشد و همچنین از اتصالات PCIe با پروتکل CXL در بالا پشتیبانی می کند. CPU توسط یک طراح تراشه قراردادی طراحی شده است و توسط TSMC بر اساس فناوری فرآیند N6 (کلاس 6 نانومتر) ساخته شده است.

Rhea اصلی تا حد زیادی محصولی است که هدف آن اثبات این است که SiPearl، یک شرکت اروپایی، می‌تواند یک پردازنده با درجه مرکز داده ارائه دهد. این CPU اکنون به Jupiter، اولین سیستم exascale اروپا که از گره هایی با چهار CPU Rhea و پردازنده های گرافیکی H200 AI و HPC NVIDIA استفاده می کند، نیرو می دهد. با توجه به اینکه Rhea اولین پردازنده SiPearl است، می توان این پروژه را پربار دانست.

با 2 آنnd پردازنده های نسل Rhea، SiPearl باید چیزی را توسعه دهد که به طور قابل توجهی رقابتی تر باشد. شاید به همین دلیل است که Rhea-2 از پیاده سازی دو تراشه ای استفاده می کند. چنین طراحی SiPearl را قادر می سازد تا هسته های پردازشی بیشتری را بسته بندی کند و بنابراین عملکرد بالاتری را ارائه دهد. البته باید دید که SiPearl قصد دارد چند هسته را در Rhea 2 ادغام کند، اما حداقل شرکت CPU قرار است همان روش‌های طراحی AMD و Intel را اتخاذ کند.

با توجه به زمان بندی SiPearl's Rhea 2 و طبیعی بودن این شرکت برای حفظ سازگاری نرم افزار با Rhea 1، منطقی است که انتظار داشته باشیم این پردازنده از هسته های Neoverse V3 Arm's برای دومین پردازنده خود استفاده کند. Arm's Neoverse V3 ارتقای قابل توجهی را در مقایسه با Neoverse V2 (و V1) ارائه می‌کند و می‌تواند تا 128 هسته در هر سوکت افزایش یابد، که باید برای برنامه‌های HPC در سال‌های 2025-2026 کاملاً مناسب باشد.

در حالی که SiPearl به توسعه CPU ها ادامه می دهد، باید دید که آیا EPI می تواند شتاب دهنده های هوش مصنوعی و HPC را ارائه دهد که در برابر شتاب دهنده های NVIDIA، AMD و Intel رقابتی هستند یا خیر.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup