معماری گرافیکی Xe2-LPG و Xe2-HPG “Battlemage” Intel Talks

در این مصاحبه، اینتل توضیح داد که چگونه IP گرافیکی نسل اول Xe خود بسته به مقیاس پذیری محصول و کاربرد خاص، حداقل چهار محصول عمودی متمایز دارد (Xe-LP برای iGPU ها و dGPU های کوچک، Xe -HPG برای کلاینت ها و GPU های مجزا pro-vis. ، Xe-HPC برای پردازشگرهای محاسباتی اسکالر و Xe-HP برای گرافیک مرکز داده). این شرکت در نهایت Xe-HP را حذف کرد زیرا احساس می کرد که معماری های Xe-HPG و Xe-HPC به اندازه کافی به این بخش پرداخته اند. با تقسیم AXG (گروه محاسبات شتابی) بین CCG (گروه محاسبات مشتری) و DCG (گروه مرکز داده). Xe2-LPG و Xe2-HPG در درجه اول تحت CCG، با تمرکز بر مشتری و تجسم طرفدار توسعه خواهند یافت. در حالی که Xe-HPC به عنوان یک معماری محاسباتی اسکالر توسط DCG توسعه می‌یابد، که عملاً تیم Intel Arc Graphics را تنها با دو حالت عمودی باقی می‌گذارد – برای ارائه یک iGPU غنی از ویژگی‌ها برای پردازنده‌های Core نسل بعدی خود و طیف وسیعی از گسسته‌های با کارایی بالا. پردازنده‌های گرافیکی تا بتواند سهم بازار NVIDIA و AMD را از بین ببرد و امیدواریم زمان بهتری برای بازار داشته باشد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش می رفت، قرار بود «Battlemage» در سال 2022 در دسترس سودآور یک گره ریخته گری کلاس 7 نانومتری قرار بگیرد. در عوض، این گروه با ارائه اولین نسل «کیمیاگر» در سال 2022 شروع به کار کرد. NVIDIA و AMD معماری خود را تکامل داده بودند (به ترتیب در “Ampere” و RDNA2). تام پترسون گفت: “اکنون همانطور که در نقشه راه خود به جلو حرکت می کنیم، متوجه شدیم که بسیار بسیار گران است – فرآیند QA و بخش بندی. فکر این بود که ما باید آدرس IP خود را متمایز کنیم و آن را برای هر بخش سفارشی کنیم.” عضو اینتل در AXG سابق. “[…] ما فقط یک چیز خواهیم داشت و همه جا بدون تغییر می رود. این بیشتر راهبردی است که ما برای آینده متصوریم. و این به این دلیل است که این واقعاً تنها راه استفاده مجدد از IP برای کارکرد واقعی آن است.”



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

اینتل، در مصاحبه ای با Hardwareluxx، کمی بر روی معماری گرافیکی نسل دوم Xe خود که “Battlemage” نام دارد، روشن کرد. دو نوع کلیدی “Battlemage” وجود خواهد داشت: Xe2-LPG و Xe2-HPG. معماری Xe2-LPG (گرافیک کم توان) مشتق سبک وزن «Battlemage» است که برای توان کم بهینه شده است. این برای iGPU ها (گرافیک های یکپارچه)، به ویژه پردازنده های Intel Core “تجزیه شده” در آینده در نظر گرفته شده است که در آنها iGPU روی کاشی های گرافیکی (تراشه ها) وجود دارد. طبق شایعات، iGPU که پردازنده مرکزی Core “Meteor Lake” را تامین می کند، با مجموعه کامل ویژگی های DirectX 12 Ultimate مطابقت دارد (که Xe-LP ندارد)، بنابراین احتمالاً Xe2-LPG اولین خروجی خود را با این پردازنده دریافت می کند. معماری Xe2-HPG (گرافیک با کارایی بالا) کاملاً برای پردازنده‌های گرافیکی مجزا طراحی شده است، چه کارت‌های گرافیک دسکتاپ باشند و چه پردازنده‌های گرافیکی گسسته موبایل که به لپ‌تاپ متصل شده‌اند.