شرکت مشترک EuroHPC سه پروژه تحقیقاتی و نوآوری جدید را راه اندازی می کند

شرکت مشترک EuroHPC سه پروژه تحقیقاتی و نوآوری جدید را راه اندازی می کند

این پروژه توسط Atos (Bull SAS) هماهنگ شده است. این 4 سال با بودجه ای بالغ بر 40.7 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو JU EuroHPC ادامه خواهد داشت. EUPEX با توافقنامه همکاری با The European PILOT مرتبط است تا از تکامل همسویی فناوری اروپایی به سمت نسل بعدی ابررایانه ها اطمینان حاصل کند.

شتاب‌دهنده‌ها معمولاً بیشتر عملکرد اسمی ممیز شناور سیستم‌های HPC مدرن را ارائه می‌کنند و بلوک‌های ساختمانی اساسی سیستم‌های HPC Exascale فعلی و آینده هستند. خلبان اروپایی شتاب‌دهنده‌ای مبتنی بر فناوری اروپایی و استاندارد باز را با استفاده از معماری مجموعه دستورالعمل RISC-V نشان خواهد داد. ادغام شتاب‌دهنده‌ها در یک سیستم آزمایشی HPC با چگالی بالا با فناوری‌های خنک‌کننده غوطه‌وری مایع، کمک مهمی به اکوسیستم HPC اروپا خواهد بود.

درباره تعهد مشترک EuroHPC
تعهد مشترک EuroHPC در سال 2018 ایجاد شد و اخیراً از طریق مقررات شورای (EU) 2021/1173 تجدید نظر شده است. 30 کشور اروپایی در حال حاضر در این طرح مشارکت دارند و منابع خود را با اتحادیه اروپا و شرکای خصوصی تلفیق می کنند تا اتحادیه اروپا بتواند به یک رهبر جهانی در ابر رایانه تبدیل شود.

ماموریت EuroHPC JU توسعه، استقرار، گسترش و حفظ زیرساخت ابر محاسباتی و داده یکپارچه در سطح جهانی در اتحادیه اروپا و توسعه و حمایت از یک اکوسیستم HPC بسیار رقابتی و نوآور است.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

شرکت مشترک اروپایی برای محاسبات با عملکرد بالا (EuroHPC JU) 3 پروژه تحقیقاتی و نوآوری جدید را راه اندازی کرده است. هدف این پروژه‌ها نزدیک‌تر کردن اتحادیه اروپا و شرکای EuroHPC JU آن به توسعه ریزپردازنده‌های مستقل و فناوری‌های HPC و پیشبرد یک اکوسیستم اروپایی HPC مستقل است. ابتکار پردازشگر اروپایی (EPI SGA2)، پایلوت اروپایی و پایلوت اروپایی برای Exascale (EUPEX) پروژه‌های وابسته به هم هستند و گامی مهم به سوی یک زنجیره تامین مستقل اروپایی برای فناوری‌های دیجیتال و به طور خاص HPC هستند.

واحدهای ریزپردازنده بر اساس معماری Arm و شتاب دهنده ها بر اساس معماری مجموعه دستورالعمل Risc-V هستند. EPI پیوند نزدیکی با دو پروژه آزمایشی به سمت ابررایانه‌های مقیاس بزرگ اروپایی برقرار کرده است که در آن فناوری توسعه‌یافته برای توسعه نرم‌افزار نشان داده و در دسترس قرار خواهد گرفت.

این پروژه توسط Atos (Bull SAS) هماهنگ شده است. این طی 3 سال با بودجه ای بالغ بر 70 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو JU EuroHPC برگزار خواهد شد.

ابتکار ترانسفورماتور اروپایی (EPI)
کنسرسیوم اروپایی ابتکار پردازشگر (EPI) مرحله دوم اجرای این طرح را در 1 ژانویه 2022 راه اندازی کرد. این پروژه تحت چارچوب قرارداد مشارکت فناوری فن آوری های ریزپردازنده کم توان اروپا اجرا می شود که بر فناوری های ریزپردازنده برای توسعه فناوری رقابتی اروپایی برای HPC تمرکز دارد. و برنامه های کاربردی دیگر

خلبان با استفاده از فناوری های مستقل، محلی و باز (The European PILOT)
از 1 دسامبر 2021، پروژه اروپایی PILOT (پایلوت با استفاده از فناوری‌های مستقل، محلی و باز) کار بر روی طراحی یک شتاب‌دهنده اروپایی با بهره‌برداری و گسترش پیشرفت‌های تحت چارچوب قرارداد مشارکت در فناوری‌های ریزپردازنده کم‌مصرف اروپایی را آغاز کرده است.

پروژه آزمایشی اروپا به HPC پایدار در مقیاس exascale در اروپا کمک می کند و به ایجاد پایه ای برای استقلال فنی طولانی مدت کمک می کند. این شتاب‌دهنده‌های IP اروپایی و اکوسیستم نرم‌افزاری سفارشی، سطوح عملکرد تقریباً مقیاس‌پذیری را در سطوح «ادغام بی‌سابقه» ارائه می‌کنند. سیستم‌های پایلوت اروپایی در مخازن خنک‌کننده غوطه‌وری مایع مستقر خواهند شد. چگالی توان بسیار کارآمد. دانش ساخت این ابررایانه ها به ایجاد استقلال دیجیتال در اتحادیه اروپا کمک می کند. کارلوس پوچول، مرکز ابرکامپیوتری بارسلونا (BSC)، هماهنگ کننده خلبان اروپا، گفت.

این سه پروژه با سرمایه گذاری مشترک 140 میلیون یورویی اتحادیه اروپا (EU) و کشورهای عضو JU EuroHPC، فعالیت های تحقیقاتی و نوآوری را برای کمک به هدف کلی برای تضمین استقلال و حاکمیت اروپا در قطعات و فناوری های HPC، به ویژه انجام خواهند داد. در انتظار ابرکامپیوترهای بزرگ اروپایی

این سه پروژه پس از دو فراخوان برای پیشنهاد انتخاب شدند: H2020-JTI-EuroHPC-2020-01 برای EUPEX و The European PILOT، و H2020-JTI-EuroHPC-2020-02 برای EPI SGA2.

“همه اعضای کنسرسیوم EUPEX بسیار مفتخر هستند که در این پروژه آزمایشی برای exascale شرکت می کنند، پروژه ای در مقیاس بی سابقه، که اوج بیش از 10 سال تحقیق و توسعه HPC اروپا به سمت ابررایانه exascale است. EUPEX تلاش های تحقیقاتی را متبلور خواهد کرد. از بسیاری از پروژه‌ها – از پروژه‌های Mont-Blanc گرفته تا پروژه‌های DEEP – و تأیید پردازنده‌های EPI با تمام این فناوری‌های اروپایی در چارچوب یک پلت‌فرم آزمایشی منسجم اما مدولار. صنعت HPC خودمختار اروپا، قادر به تامین ابررایانه‌های کلاس exascale تولید شده در اروپا است. ژان رابرت باکو، آتوس، هماهنگ کننده EUPEX گفت.

پایلوت اروپایی برای Exascale (EUPEX)
EUPEX در 1 ژانویه 2022 راه اندازی شد و اولین پلتفرم اروپایی برای HPC را توسعه خواهد داد که همه فناوری های اروپایی را از معماری سیستم، پردازنده، نرم افزار سیستم و ابزارهای توسعه گرفته تا برنامه ها گرد هم آورده و یکپارچه می کند. پلت فرم EUPEX یک نمونه اولیه در سطح تولید خواهد بود که به گونه ای طراحی شده است که باز و مقیاس پذیر باشد و از فناوری های HPC استفاده و توسعه یافته توسط شرکای علمی و صنعتی خود استفاده کند. سیستم آزمایشی همچنین به عنوان وسیله‌ای برای توسعه نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی با همکاری جوامع اصلی کاربران اروپایی عمل خواهد کرد.

هدف EUPEX حمایت مستقیم از یک اکوسیستم کارآفرینی نوظهور و پر جنب و جوش اروپایی پیرامون فناوری HPC اروپا است که به بخش‌های مرتبط مانند هوش مصنوعی (AI) و پردازش کلان داده‌ها می‌پردازد. این وسیله‌ای برای آماده‌سازی جوامعی خواهد بود که در HPC، AI و Big Data برای سیستم‌های Exascale اروپا و زیرساخت فدرال HPC کار می‌کنند.

آندرس دام جنسن، مدیر اجرایی شرکت مشترک اروپایی برای محاسبات با عملکرد بالا (EuroHPC JU)، گفت:
“توسعه یک زنجیره تامین قوی اروپایی HPC با قطعات و فن‌آوری‌های مستقل برای دستیابی به استقلال استراتژیک و حاکمیت دیجیتال در اروپا ضروری است. سه پروژه EPI 2، EUPEX و The European PILOT برای انتقال موفقیت‌آمیز ما به سمت مقیاس بزرگ و در عین حال توسعه جهانی ضروری هستند. اکوسیستم ابرکامپیوتری کلاس، رقابتی و نوآورانه در سراسر اروپا.”

اهداف اصلی ابتکار عبارتند از:

  • تقویت رقابت و رهبری صنعت و علم اروپا؛
  • توسعه فناوری ریزپردازنده اروپایی با بهبود قابل توجه عملکرد و نسبت توان.
  • با بخش های قابل توجهی از بازارهای بزرگتر و/یا نوظهور HPC و Big Data مقابله کنید.
  • فاز دوم پیاده‌سازی PPE به توسعه فاز 1 اولیه در ریزپردازنده و شتاب‌دهنده اروپایی ادامه می‌دهد تا از استقلال و حاکمیت فن‌آوری اروپا در این منطقه حیاتی حمایت کند. بر اساس یک رویکرد اقتصادی محکم و بلندمدت، EPI اجزای مرکزی ابررایانه‌های اروپایی آینده را برای تحریک نوآوری و تحول دیجیتالی اقتصاد اروپا فراهم می‌کند.

هدف خاص فاز دوم نهایی کردن توسعه نسل اول واحدهای ریزپردازنده و شتاب‌دهنده‌های کم مصرف، بهبود فناوری‌های موجود برای هدف قرار دادن ماشین‌های Exascale اروپایی، توسعه نسل دوم و اطمینان از ابزارهای صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی است. از این فناوری ها

کنسرسیوم EPI بهترین تخصص صنعتی و دانشگاهی را در اروپا گرد هم می‌آورد: بهترین‌های هر دو جهان، نوآوری دانشگاهی را با قدرت صنعتی ترکیب می‌کند. ما خوشحالیم که این فرصت را داریم تا از شتاب تولید شده توسط فاز 1 پروژه سرمایه گذاری کنیم و به توسعه فناوری هایی ادامه دهیم که سیستم های مقیاس مقیاس اروپای آینده را نیرو می دهند. ما مشتاقانه منتظر دیدن قطعات خود (پردازنده ها و شتاب دهنده ها) هستیم که در پروژه های آزمایشی و فراتر از آن مورد آزمایش و استفاده قرار گرفته اند.” اتین والتر، آتوس، مدیرعامل فاز 2 EPI گفت.

این پروژه توسط مرکز ابر محاسباتی بارسلون (BSC) هماهنگ می شود و چندین شریک را گرد هم می آورد تا مالکیت معنوی موجود را با نوآوری های جدید به عنوان بلوک های ساختمانی برای سیستم های HPC آینده ترکیب کند. این پروژه در یک دوره 42 ماهه با بودجه ای بالغ بر 30 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا و کشورهای شرکت کننده در تعهد مشترک EuroHPC انجام خواهد شد. PILOT اروپایی با توافق همکاری با EUPEX مرتبط است تا از تکامل همسویی فناوری اروپایی به سمت نسل بعدی ابررایانه ها اطمینان حاصل شود.

تحریریه Techpowerup