راهنمای خرید مادربرد رایانه کمک 9099071540 حل مشکلات کامپیوتری و تلفن همراه | techpowerup

اسلات‌های PCI در واقع نوعی شیار است که برای سوار شدن و اتصال قطعات سخت افزاری روی مادربرد به کار برده می شود. اسلات های پی سی آی برای اتصال کارت های صدا، تلویزیون، مودم و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و تعداد آن ها در مادربردهای مختلف متفاوت بوده است. اسلات‌ها و کانکتور‌های PCI Express دارای تعداد زیادی پین بوده اند که علاوه بر انتقال دادن داده‌ها‌، می‌توانند مقدار زیادی توان مصرفی را هم به کارت جانبی تحویل دهند. البته به این مورد باید توجه کنید که منظور از کانکتور، بخشی از کارت PCI Express می‌باشد که پین‌های مسی در اسلات مادربرد وارد می‌شود. انتخاب مادربرد یکی از ضروری ترین کارها در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر بوده است.

وظیفه‌ مادربرد چیست؟

سوکت زیر آن نیز با برچسب PCIEX16_1، به ۱۶ لِین مجهز است و برای اتصال کارت‌هایی با پهنای باند بالا مثل کارت گرافیک به کار می‌رود. در امتداد لبه‌ی پایینی ماژول حافظه تعداد زیادی از اتصالات با روکش طلا وجود دارد؛ در این نوع حافظه در مجموع ۲۴۰ عدد از آن‌ها (در هر طرف ۱۲۰) وجوددارد. این اتصالات سیگنال‌های قدرت و داده را برای تراشه‌ها فراهم می‌کنند. اما کل آماده‌سازی توسط پین‌های موجود روی پردازنده محدود می‌شود. تقریباْ نیمی از ۱۱۵۰ پین موجود در مادربرد مورد بررسی ما برای کنترل تراشه‌های حافظه و فضای لازم برای همه‌ی اثر یا سیم‌کشی‌های برق اختصاص داده شده است. در مادربردی که در حال بررسی آن هستیم، پردازنده‌ی که روی آن سوار می‌شود دارای دو کنترل کننده‌ی حافظه است که هر کدام از آن‌ها دو حافظه را کنترل می‌کنند؛ از این رو در کل چهار سوکت وجود دارد.

انواع سوکت پردازنده روی مادربرد

مجله خبری سخت افزار کامپیوتر ایسوس مورد بررسی این مقاله از تراشه‌ی Nuvoton NCT6791D بهره گرفته و همه‌ی کانکتورهای کوچک برای فن‌ها و حسگرهای دما را ارائه می‌دهد. پردازنده‌ی Asmedia ASM1083 درکنار آن، دو سوکت PCI را مدیریت می‌کند؛ زیرا تراشه‌ی Intel Z97 چنین توانایی را ندارد. اما اگر کنترلر پردازنده تنها پشتیبانی از ۱۶ لین PCI.e داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اول از همه، فقط PCIEX16_1 و PCIEX16_2 به پردازنده متصل می‌شوند – سومین سوکت همراه‌با دو سوکت تک خطی دیگر به یک پردازنده دیگر در مادربرد متصل می‌شوند. دوم، اگر در هر دو سوکت از ماژول‌های ۱۶ لین PCIe استفاده شود، پردازنده تنها ۸ لین را به هر یک اختصاص می‌دهد و بدین ترتیب با وجود پشتیبانی مادربرد، اما به‌دلیل محدودیت پردازنده پهنای باند درگاه‌ها نصف می‌شود. درواقع آن‌ها تعداد محدودی از لین‌ها (یا خطوط ارتباطی PCI.E) را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین هرچه تعداد کارت‌هایی که به پردازنده متصل می‌شوند، بیشتر باشد، به همان نسبت از تعداد خطوطی که به هر کارت اختصاص می‌یابد، کاهش می‌یابد.

  • با توجه به توضیح‌های داده شده مادربرد مناسب برای مصارف اداری و خانگی را می‌توان بسته به بودجه Mini-ITX یا Micro-ATX انتخاب نمود.
  • همچنین به پردازنده‌، DRAM و هر دستگاهی که به سوکت‌های افزوده‌شده مانند USB یا PCI Express وصل شده باشد، برق می‌دهد.
  • چیپ ست نوع پردازنده قابل قبول توسط مادربرد، نوع و ظرفیت رم و دستگاه‌های بیرونی و درونی قابل پشتیبانی توسط کامپیوتر را مشخص می‌کند.
  • اما به ارائه‌ی اطلاعات اولیه و کنترل بیشتر روی برد کمک می‌کنند.
  • این مادربرد ها در پکیج PGA وجود دارند و سرعت باس آنها نیز چیزی میان 66 تا 133 مگاهرتز می باشد.

این مادربرد پاسخگوی سنگین‌ترین پردازش‌ها مانند رندرهای سه‌بعدی می‌باشد. ابعاد آن 27.7×30.5 است که به‌خوبی تعداد زیادی اسلات RAM را در خود جای داده است. VRM‌ها معمولاً توسط تراشه‌ی جداگانه‌ای مدیریت می‌شوند و ماژول‌ها را برای ولتاژ موردنیاز سوئیچ می‌کنند. آن‌ها خارج از کار کاملا داغ می‌شوند؛ از این‌رو اغلب برای جلوگیری از اتلاف انرژی، توسط یک هیت‌سینک فلزی پوشانده می‌شوند.

http://asanbehbar.ir

اما مادربرد سوکت LGA-1151 را می‌توانیم با توجه با قیمتش بهترین مادربرد کامپیوتر دانست. مادربردهایی کوچک و با قابلیت‌های محدود که برای مقاصدی کارهای روزمره مانند تماشای فیلم و عکس و خرید مادربرد کامپیوتر ارزان یا موارد دیگر مناسب است. محدود بودن قابلیت‌های این مادربرد به معنای داشتن کمترین قابلیت نیست. کارت گرافیک (۱۶ خط) در مقایسه با کارت صدا (یک خط) از خطوط بیشتری استفاده می‌کند. زیرا کارت صدا داده‌های کمتری دارد و به خطوط بیشتر و اضافی نیازی ندارد.

تحریریه Techpowerup