دولت ایالات متحده ممنوعیت نرم افزارها و سخت افزارهای چینی و روسی را در خودروهایی که دارای ارتباطات خارجی و ویژگی های رانندگی مستقل هستند، پیشنهاد می کند. نیکی گزارش می دهد که این اقدام به دلیل نگرانی های امنیت ملی با هدف جلوگیری از تهدیدات خارجی بالقوه ناشی از این فناوری ها انجام می شود.
این ممنوعیت سیستمهایی مانند اتصال خودرو (VCS) را هدف قرار میدهد که از Wi-Fi و بلوتوث برای اتصال خودروها به ابر و همچنین سیستمهای رانندگی خودکار (ADS) استفاده میکنند که رانندگی خودکار را امکانپذیر میکنند. قانون پیشنهادی با هدف رسیدگی به این تهدیدات قبل از گسترش گسترده در ایالات متحده است
در بیانیه وزارت بازرگانی ایالات متحده آمده است: «اینها سیستمهای حیاتی هستند که از طریق سختافزار و نرمافزار خاص، امکان اتصال خارجی و قابلیتهای رانندگی مستقل در وسایل نقلیه متصل را فراهم میکنند». دسترسی مخرب به این سیستمها میتواند به دشمنان اجازه دهد تا حساسترین دادههای ما را جمعآوری کرده و از راه دور خودروها را در جادههای آمریکا دستکاری کنند.»
این محدودیتها قرار است از سال 2027 برای نرمافزار و تا سال 2030 برای سختافزار روی خودروها تأثیر بگذارد، در حالی که خودروهای سال مدل تولید شده قبل از آن معاف خواهند بود. این جدول زمانی به صنعت زمان می دهد تا با تغییرات سازگار شود.
تمام وسایل نقلیه چرخدار مورد استفاده در جاده های عمومی، از جمله اتومبیل، کامیون و اتوبوس، مشمول این قانون خواهند بود، در حالی که وسایل نقلیه خارج از جاده، مانند آنهایی که برای کشاورزی یا معدن استفاده می شوند، مستثنی خواهند بود. تقریباً تمام خودروهای مدرن چینی ممکن است تحت تأثیر این ممنوعیت قرار گیرند، اگرچه خودروسازان می توانند در صورت اتخاذ اقداماتی برای کاهش خطرات، تأییدیه بگیرند. این پیشنهاد همچنین شامل یک دوره نظر عمومی قبل از نهایی شدن قانون است. این ممنوعیت نه تنها بر خودروهای ساخت خارجی بلکه بر خودروهای ساخت ایالات متحده که شامل قطعات سازنده چینی یا روسی است نیز تاثیر می گذارد.
سیستم های رانندگی خودمختار، به ویژه آنهایی که در وسایل نقلیه ای که می توانند بدون دخالت انسان کار کنند، یکی از نگرانی های اصلی ممنوعیت پیشنهادی است. این سیستم ها که اغلب در سطوح بالاتر استقلال یافت می شوند (سطوح 3 تا 5)، به ویژه در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیر هستند. اکثر وسایل نقلیه فعلی، مانند سیستم رانندگی کامل تسلا، هنوز در سطح 2 هستند، به این معنی که نظارت انسانی لازم است.
سلطه چین در بازار لیدار نیز ممکن است با این ممنوعیت ضربه بخورد. برندهایی مانند RoboSense، Hesai Technology و Huawei که مجموعاً بیش از 65 درصد از فروش جهانی لیدار را به خود اختصاص می دهند، می توانند به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرند. تنها بازیگر اصلی غیر چینی در این بازار، سیوند مستقر در ایالات متحده است.
در حالی که این ممنوعیت به عنوان یک اقدام امنیت ملی در نظر گرفته شده است، اما با تلاش های گسترده تر برای تقویت تولید ایالات متحده در صنعت خودرو همسو است. لائل برینارد، مشاور اقتصاد ملی، بر هدف دولت برای ترویج خودروها و قطعات ساخت آمریکا تاکید کرد و خاطرنشان کرد که چین مدتهاست که خودروسازان خارجی را ملزم به رعایت قوانین امنیت دادههای خود کرده است.
به گزارش نیکی، علیرغم مذاکرات تجاری اخیر بین ایالات متحده و چین، دولت بایدن محدودیت های تجاری محصولات چینی را افزایش داده است. این شامل تعرفههای بالاتر برای وسایل نقلیه الکتریکی، سلولهای خورشیدی و مواد معدنی حیاتی است که به زودی اجرایی میشود. ممنوعیت فناوری چینی در خودروها مطمئناً به تنش تجاری ادامه خواهد داد.
چین از محدودیت های پیشنهادی انتقاد کرده و متعهد شده است که در پاسخ به این اقدامات از منافع خود دفاع کند.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
تحریریه Techpowerup