متا در تخصیص منابع به بازار VR/AR تهاجمی ترین بوده است. با این حال، تأثیر تلاش آن برای ارائه سختافزار کمهزینه با سرمایهگذاری هنگفت آن در فناوریهای مرتبط کاملاً نامتناسب بوده است. به دلیل افزایش فشار هزینه، متا استراتژی قیمت گذاری خود را برای دستگاه های Quest تنظیم کرده است. به طور خاص Meta Quest 2 اکنون 1499 دلار آمریکا قیمت دارد که بیش از سه برابر قیمت قبلی خود است. با توجه به این افزایش قیمت و عمر باتری نسبتاً کوتاه آن، بعید است که Quest Pro در حفظ شتاب رشد محمولهها از Quest 2 پیروی کند. TrendForce تخمین می زند که محموله های Quest Pro فقط به سطح 250000 واحد برای سال 2022 می رسد. متا باید تا سال آینده، زمانی که Quest 3 وارد بازار می شود، صبر کند تا دوباره شاهد رشد مثبت قابل توجهی در محموله های VR خود باشد. دستگاه ها TrendForce در حال حاضر پیش بینی می کند که محموله های متا برای سال 2023 به حدود 7.25 میلیون واحد برسد.
در مورد سونی، افزایش فروش PS VR2 آینده خود در مقیاس قابل توجهی دشوار خواهد بود زیرا این دستگاه بازار تخصصی محصولات بازی را هدف قرار می دهد. با این وجود، PS VR2 می تواند تجربه بازی بسیار بهتری را ارائه دهد. VR. این به این واقعیت مربوط می شود که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری سازگار نیست. علاوه بر این، بازیهای آن بازیهای واقعیت مجازی خالص خواهند بود که برای بهرهگیری از ویژگیهای جدید یا پیشرفتهتر دستگاه مانند ردیابی چشم و بازخورد لمسی طراحی شدهاند. ارائه یک تجربه کاربری استثنایی کلید سونی برای حفظ سهم بازار محصولات VR خواهد بود. TrendForce پیش بینی می کند که محموله های PS VR2 برای سال 2023 به حدود 1.6 میلیون دستگاه برسد. این محصول خاص سهم عمده ای در رشد بازار واقعیت مجازی در سال آینده خواهد داشت.
حتی اگر سال آینده محمولههای دستگاههای VR دوباره افزایش یابد، میزان این رشد به دلیل جهتگیری توسعه تولید همچنان محدود خواهد بود. در حال حاضر، مشخصات دستگاه VR به سمت یک فاکتور شکل کوچکتر (یعنی دستگاههای سبکتر و نازکتر)، عملکرد بهتر (مانند کیفیت تصویر بهتر)، و ویژگیهای حسگر بیشتر حرکت میکنند. این سه روند نه تنها منجر به افزایش همزمان هزینه سخت افزار و قیمت خرده فروشی شده است، بلکه دیگر برندهای الکترونیک را از ورود به بازار VR منصرف کرده است. لازم به ذکر است که با وجود اینکه Meta هنوز برند شماره یک دستگاه های VR است، مزایای آن در ارتباط با رهبر بودن در بازار به دلیل افزایش فشار هزینه و ناتوانی در ارائه سناریوها برای محصولاتش کاهش می یابد. TrendForce معتقد است که رقبای Meta می توانند از این زمان مناسب برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار برای دستگاه های VR با تمرکز بر محصولات سطح ابتدایی که می توانند نسبت C/P بهتری را ارائه دهند، استفاده کنند.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران