اینتل Sierra Forest را با 288 هسته الکترونیکی پیش‌نمایش می‌کند و Granite Rapids-D را برای سال 2025 در MWC 2024 معرفی می‌کند.

اینتل Sierra Forest را با 288 هسته الکترونیکی پیش‌نمایش می‌کند و Granite Rapids-D را برای سال 2025 در MWC 2024 معرفی می‌کند.

در نمایشگاه MWC 2024، اینتل تایید کرد که Granite Rapids-D، جانشین پردازنده های Ice Lake-D، در سال 2025 وارد بازار خواهد شد. علاوه بر این، اینتل همچنین یک به روز رسانی در نسل ششم خانواده Xeon با کد Sierra Forest ارائه کرده است. در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد و دارای حداکثر 288 هسته طراحی شده برای اپراتورهای شبکه vRAN برای بهبود عملکرد در تقویت هر رک برای بارهای کاری 5G است.

این تراشه‌ها برای مدیریت زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و بارهای کاری هوش مصنوعی طراحی شده‌اند و با هدف سرمایه‌گذاری بر فرصت‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون فعلی و آینده، افزایش کارایی عملیاتی و هزینه‌های مالکیت در برنامه‌های کاربردی نسل بعدی و منعکس‌کننده چشم‌انداز اینتل برای یکپارچه‌سازی «AI Everywhere» در زیرساخت‌های مختلف هستند. .

Intel Sierra Forest: تا 288 هسته کارآمد، تنظیم شده برای 2H 2024

اولین اعلامیه اینتل در MWC 2024 بر پلتفرم آینده Sierra Forest تمرکز دارد که برای نیمه اول سال 2024 برنامه ریزی شده است. در ابتدا در فوریه 2022 در خلال نشست سرمایه گذاران اینتل اعلام شد، اینتل نقشه راه سرور خود را به راه حل هایی تقسیم می کند که فقط عملکرد دارند (P) و هسته های بازده (E). ما قبلاً می‌دانیم که تراشه‌های جدید Sierra Forest دارای یک معماری هسته E کامل هستند که برای حداکثر کارایی در محیط‌های مقیاس‌پذیر، بومی ابری و محتوی طراحی شده‌اند.

این تراشه ها از چیپلت های CPU ساخته شده بر روی فرآیند Intel 3 در کنار تراشه های دوقلو I/O مبتنی بر گره Intel 7 استفاده می کنند. این ترکیب به یک معماری مقیاس‌پذیر اجازه می‌دهد، که می‌تواند با افزودن چیپ‌لت‌های بیشتر، تعداد هسته‌های فزاینده را در خود جای دهد و عملکرد را برای محیط‌های پیچیده محاسباتی بهینه‌سازی کند.

پیش‌بینی می‌شود که Sierra Forest اینتل، خانواده پردازنده‌های Xeon با هسته E کامل اینتل، با حداکثر ۲۸۸ هسته E در هر سوکت، کارایی انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اینتل همچنین ادعا می کند که انتظار می رود Sierra Forest از سال 2021 عملکردی 2.7 برابر عملکرد هر رک در مقایسه با یک پلت فرم نامشخص داشته باشد. این می تواند دریاچه یخی یا دریاچه آبشار باشد، اما اینتل به کدام یک اشاره نکرد.

علاوه بر این، اینتل قول داده است تا 30٪ در مدیریت انرژی زیرساخت با Sierra Forest صرفه جویی کند زیرا برنامه مدیریت انرژی زیرساخت (IPM) آنها اکنون به صورت تجاری برای هسته های 5G در دسترس است. مدیریت توان و بهره وری، چالش های رو به رشدی برای اپراتورهای شبکه هستند، بنابراین IPM به گونه ای طراحی شده است که به اپراتورهای شبکه اجازه می دهد بهره وری انرژی و صرفه جویی TCO را بهینه کنند.

اینتل همچنین شامل vRAN است که برای شبکه‌های موبایل مدرن حیاتی است، و بسیاری از اپراتورها از سخت‌افزار خاص خودداری می‌کنند و به جای آن به سمت شبکه‌های دسترسی رادیویی مجازی (vRANs) متمایل می‌شوند. اینتل با استفاده از vRAN Boost، که یک شتاب دهنده یکپارچه در پردازنده‌های Xeon است، بیان می‌کند که نسل چهارم Xeon باید بتواند مصرف انرژی را تا حدود 20 درصد کاهش دهد و در عین حال ظرفیت شبکه موجود را دو برابر کند.

تلاش اینتل برای “AI Everywhere” نیز در اینجا یک تمرکز ثابت است و نقش هوش مصنوعی در مدیریت vRAN بسیار مهم‌تر می‌شود. اینتل کیت توسعه دهنده VRAN AI را معرفی کرده است که برای شرکای منتخب در دسترس است. این به شرکا و ارائه‌دهندگان شبکه 5G اجازه می‌دهد تا مدل‌های هوش مصنوعی را برای بهینه‌سازی برای برنامه‌های vRAN توسعه دهند، عملکردهای مبتنی بر vRAN خود را برای موارد استفاده بیشتر تنظیم کنند و با تغییرات در آن سناریوها سازگار شوند.

Intel Granite Rapids-D: در سال 2025 برای راه حل های Edge عرضه می شود

Granite Rapids-D اینتل که برای راه‌حل‌های Edge طراحی شده است، قرار است نقش اینتل را در بارهای کاری شبکه دسترسی رادیویی مجازی (vRAN) در سال 2025 تقویت کند. اینتل همچنین وعده افزایش کارایی قابل‌توجه و برخی بهینه‌سازی‌های vRAN Boost مشابه آنچه در Sierra Forest وجود دارد، می‌دهد. تنظیم کنید تا از Ice Lake-D فعلی برای لبه پیروی کند. انتظار می‌رود اینتل از هسته‌های عملکردی (P) مورد استفاده در بخش‌های سرور Granite Rapids استفاده کند و منحنی V/F طراحی‌شده برای پلتفرم Edge با قدرت پایین‌تر را بهینه کند. همانطور که توسط اینتل مشخص شده است، پلتفرم نسل چهارم Xeon به طور موثر ظرفیت vRAN را دو برابر کرد و قابلیت های شبکه را افزایش داد و در عین حال مصرف انرژی را تا 20% کاهش داد.

هدف Granite Rapids-D ارتقای این پیشرفت‌ها، استفاده از Intel AVX برای vRAN و شتاب یکپارچه Intel vRAN Boost است که در نتیجه هزینه و مزایای عملکرد قابل توجهی را در مقیاس جهانی ارائه می‌کند. در حالی که اینتل تاریخ (یا ماه) خاصی را ارائه نکرده است که می‌توان انتظار داشت Granite Rapids-D در سال 2025 را ببینیم، اینتل در حال حاضر در حال نمونه‌برداری از این پردازنده‌های نسل بعدی Xeon-D با شرکای خود است تا اطمینان حاصل کند که پلت فرم آماده بازار در هنگام راه اندازی.

خواندن مرتبط

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup