اینتل “Raptor Lake Refresh” با شماره گذاری مدل پایه نسل چهاردهم تایید شد

اینتل در نیمه دوم سال 2023 معماری پردازنده مشتری «Raptor Lake» خود را به‌روزرسانی می‌کند که به سادگی «Raptor Lake Refresh» نامیده می‌شود. هنگامی که ما برای اولین بار در دسامبر 2022 در مورد این توسعه شنیدیم، دو نظریه در مورد اینکه اینتل ممکن است نام این پردازنده ها را بگذارد وجود داشت. اولی پیشنهاد کرد که همان مسیر “Coffee Lake Refresh” (9th Gene Core) را طی کند و به “Raptor Lake Refresh” یک طرح شماره گذاری نسلی کاملاً جدید (14th Gene) بدهد. در حالی که دیگری معتقد بود که سعی می کند شماره مدل های جدید CPU را در نسل سیزدهم ایجاد کند، همانطور که با “Haswell Refresh” (هسته نسل چهارم) انجام داد.

به فروشندگان کانال در تایوان اطلاع داده شده است که رایانه رومیزی “Raptor Lake Refresh-S” و رایانه نوت بوک مصرفی “Raptor Lake Refresh-H” آخرین نسل پردازنده های Core i (برای حفظ نامگذاری فعلی) خواهد بود و دارای رتبه 14th Core خواهند بود. . برای مثال می‌توان SKU دسکتاپ برتر را «Core i9-14900K» نامید. دستگاه فوق قابل حمل “Raptor Lake Refresh-U” اولین نسل با نام تجاری Core BOM جدید خواهد بود، در حالی که “Meteor Lake” نام تجاری Core Ultra را دریافت خواهد کرد، زیرا دارای هسته های CPU نسل بعدی، iGPU و گرافیک است. یک هوش مصنوعی یکپارچه. شتاب دهنده

در مورد اینکه چه چیزی «دریاچه رپتور» را از «رپتور لیک رفرش» جدا می کند، یک نظریه داریم. اینتل می تواند آخرین اصلاحات Intel Foundry Node 7 را برای این سری پیاده سازی کند. و به صورت نسلی تعداد هسته های پردازنده و اندازه کش ها را بهبود می بخشد. برای مثال، پردازنده‌های Core i5 نسل سیزدهم غیر K، از نسل قدیمی تراشه‌ها با 1.25 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته P و 2 مگابایت حافظه نهان L2 مشترک در هر کلاستر E-core استفاده می‌کنند. شاید نسل چهاردهم Core i5 بتواند بر اساس سیلیکون جدید با 2 مگابایت حافظه کش L2 در هر هسته P و 4 مگابایت حافظه نهان L2 مشترک در هر کلاستر E-core باشد. ما دقیقا نمی دانیم که اینتل چگونه SKU های Core i7 و Core i9 را تقسیم بندی می کند. برای نسل نهم “Coffee Lake Refresh”، اینتل با معرفی تراشه یکپارچه 8 هسته‌ای جدید، تعداد هسته‌های CPU را افزایش داده بود که به آن اجازه می‌داد تا تعداد هسته‌های CPU را برای SKUهای Core i9 و Core i7 افزایش دهد. نسل دهم “Comet Lake” شاهد معرفی یک قالب 10 هسته‌ای و آخرین اصلاحات فرآیند 14 نانومتری بود تا تعداد هسته/رشته‌های CPU را در سراسر صفحه تنظیم کند.



مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup