اینتل امروز به ما گفت که گارانتی پردازندههای Intel Core نسل 13 و 14 جعبهای خود را تا دو سال دیگر تمدید خواهد کرد. تمدید گارانتی اینتل در نتیجه خرابی و مشکلات ناپایداری است که ماهها گریبان تراشههای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل را گرفته است. این مشکلات همه مدلهای 65 وات و بالاتر را تحت تأثیر قرار میدهند، به این معنی که تصادفات تأثیر گستردهای از مدلهای پرچمدار گرفته تا حتی تراشههای میانرده عابر پیاده دارند. پردازندههای اینتل معمولاً دارای یک دوره گارانتی سه ساله هستند، بنابراین تمدید ضمانت اکثر پردازندههای جعبهدار را به پنج سال میرساند.
اینتل یک بهروزرسانی میکروکد را تا اواسط آگوست منتشر میکند تا مشکلات خرابی را برطرف کند، که باعث میشود رایانههای شخصی به طور غیرقابل توضیحی در حین بازی و بارهای کاری دیگر از کار بیفتند و دلیل آن چیزی است که اینتل به ولتاژ بیش از حد نسبت میدهد. این مشکل میتواند باعث آسیب دائمی شود و بهروزرسانی میکروکد معلق پردازندههایی را که قبلاً از خرابی رنج میبرند، «رفع» نمیکند. به این ترتیب، کاربرانی که دارای تراشه هایی هستند که در حال حاضر خراب شده اند، باید پردازنده های خود را برای جایگزینی برگردانند. با این حال، اینتل می گوید این به روز رسانی باید از تخریب چیپ هایی که با مشکل مواجه نشده اند جلوگیری کند.
در حال حاضر، مشخص نیست که آیا CPUهایی که در معرض ولتاژ بیش از حد قرار گرفته اند، دچار تخریب نامرئی یا آسیب شده اند که هنوز منجر به خرابی نشده است، اما می تواند منجر به خطا یا خرابی در آینده شود. بدیهی است که گارانتی تمدید شده اینتل برای رفع این ترس ها است. اینتل همچنین می گوید که در حال بررسی راهی برای شناسایی آسان پردازنده های آسیب دیده است.
اعلام اینتل در حالی منتشر میشود که بررسیها درباره مشکل خرابی برای یک دعوای حقوقی احتمالی گروهی آغاز شده است. اینتل هنوز جزئیات کامل تمدید گارانتی جدید خود را به اشتراک نگذاشته است، اما میگوید جزئیات بیشتری در راه است. ما می دانیم که برخی از مدل ها، مانند مدل های نسخه ویژه KS، فقط یک سال گارانتی دارند، اما اکنون به سه سال افزایش می یابد. تمدید گارانتی دو ساله برای واحدهای جعبهدار موجود در خردهفروشی اعمال میشود، اما بیانیه اینتل میگوید آنهایی که دارای سیستمهای OEM هستند باید با سازنده تماس بگیرند و اشاره میکند که ممکن است شاهد افزایشهایی از OEM نیز باشیم.
این شرکت بابت واکنش کند خود عذرخواهی کرد و بیانیه ای را منتشر کرد که در آن بیانیه قبلی خود را تکرار کرد که Via Oxidation دلیل اصلی مشکلات بی ثباتی فعلی نیست. اینتل می گوید برای اولین بار در سال 2022 مشکل اکسیداسیون را کشف کرد که آن را “جزئی” توصیف می کند. این شرکت می گوید که در اوایل سال 2023 اصلاحات و غربالگری را بهبود بخشیده و تا اوایل سال 2024 تمام تراشه های آسیب دیده را از زنجیره تامین خود حذف کرده است. با این حال، قبول می کند. برخی از تراشههای دارای نقص از طریق اکسیداسیون میتوانستند تا اوایل سال 2024 همچنان در قفسههای خردهفروشی باشند.
در اینجا اظهارات شرکت در مورد هر دو موضوع است:
بیانیه تمدید گارانتی دو ساله اینتل
اینتل متعهد است اطمینان حاصل کند که همه مشتریانی که در پردازندههای دسکتاپ نسل سیزدهم و یا چهاردهم خود علائم بیثباتی دارند یا در حال حاضر در حال تجربه هستند، در فرآیند تبادل پشتیبانی میشوند. ما پشت محصولات خود هستیم و در روزهای آینده جزئیات بیشتری را در مورد آن به اشتراک خواهیم گذاشت پشتیبانی دو ساله گارانتی تمدید شده برای پردازنده های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل Core جعبه دار ما.
در همین حال، اگر در حال حاضر یا قبلاً علائم بی ثباتی را در سیستم دسکتاپ Intel Core 13th/14th Gen خود تجربه کرده اید:
- برای کاربرانی که سیستم ها را از OEM/System Integrators خریداری کرده اند – لطفاً برای راهنمایی بیشتر با تیم پشتیبانی سازنده سیستم خود تماس بگیرید.
- برای کاربرانی که یک CPU جعبه ای خریداری کرده اند – لطفا تماس بگیرید پشتیبانی از مشتریان اینتل برای کمک بیشتر
اینتل همچنین در حال بررسی گزینه هایی برای شناسایی آسان پردازنده های آسیب دیده در سیستم های کاربر نهایی است و راهنمایی های بیشتری را در اسرع وقت ارائه خواهد کرد.
در عین حال، ما بابت تاخیر در ارتباطات پوزش میخواهیم، زیرا این موضوع چالش برانگیز برای کشف و ریشهیابی قطعی بوده است. – بیانیه اینتل به تامز سخت افزار.
بیانیه اینتل از طریق اکسیداسیون
مشکل Via Oxidation که در حال حاضر در مطبوعات گزارش شده است، یک مورد جزئی است که در اوایل سال 2023 با پیشرفتهای تولیدی و صفحهنمایش مورد توجه قرار گرفت.
این مشکل در اواخر سال 2022 شناسایی شد و با بهبودهای تولیدی و نمایشگرهای اضافی که اینتل به کار گرفته شد، اینتل توانست تا اوایل سال 2024 حذف کامل پردازندههای آسیبدیده در زنجیره تامین ما را تایید کند. با این حال، موجودی موجود در قفسه ممکن است تا اوایل سال 2024 ادامه داشته باشد. .
مشکلات جزئی تولید یک واقعیت اجتناب ناپذیر در مورد تمام محصولات سیلیکونی است. اینتل به طور مداوم با مشتریان برای عیبیابی و اصلاح گزارشهای خرابی محصول کار میکند و زمانی که ریسک مشتری از آستانه کنترل کیفیت اینتل فراتر میرود، ارتباطات عمومی در مورد مشکلات محصول ارائه میکند. – بیانیه اینتل به Tom’s Hardware.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
تحریریه Techpowerup