با پایان دادن به یک هفته طولانی (و گران قیمت) برای اینتل، این شرکت همچنین اعلام کرده است که در حال انجام اقدامات اضافی برای رفع مشکلات پایدار تراشه با تراشههای دسکتاپ Raptor Lake – the 13هفتم و 14هفتم نسل پردازنده های دسکتاپ Core. به منظور حفظ کامل مالکان، اینتل ضمانت تراشههای Raptor Lake جعبهفروشی را به مدت دو سال تمدید میکند و ضمانت تجمعی تراشهها را به طور کلی به پنج سال میرساند.
این آخرین اعلامیه در حالی منتشر میشود که اینتل هنوز در حال آمادهسازی بهروزرسانی بزرگ میکروکد Raptor Lake خود است، که برای کاهش مشکل (یا بهتر است بگوییم، آسیب بیشتر) با رفع اشکال ولتاژ بالا در میکروکد موجود خود طراحی شده است که منجر به این مشکل شده است. در وهله اول. این بهروزرسانی میکروکد برای اواسط آگوست، تقریباً چند هفته دیگر، برنامهریزی شده است.
اما تا آن زمان – و بسته به سرعت توزیع بهروزرسانی، حتی پس از آن – هنوز این موضوع وجود دارد که با چیپهای دسکتاپ Raptor Lake که در حال حاضر خیلی از بین رفتهاند و در نتیجه ناپایدار هستند، چه باید کرد. تراشههای Raptor Lake جعبهدار خردهفروشی اینتل با ضمانت 3 ساله عرضه میشوند که با توجه به تاریخ عرضه در اکتبر 2022، قدیمیترین این تراشهها تا اکتبر 2025 – کمی بیش از یک سال دیگر – تحت پوشش قرار خواهند گرفت. و در حالی که اصلاحات در حال توسعه باید به این معنی باشد که زمان کافی برای گرفتن و جایگزینی تراشههای آسیبدیده است، اینتل تصمیم گرفته است تا با افزایش ضمانت تراشهها به پنج سال، کارها را یک قدم جلوتر بردارد.
به طور کلی، کنترل آسیب توسط اینتل برای بازگرداندن مقداری ایمان به خط تولید پردازنده های دسکتاپ Raptor Lake، بسیار مورد نیاز است. حتی با اصلاح میکروکد برنامهریزیشده، در بهترین حالت در مورد پیامدهای طولانیمدت باگ ولتاژ و معنای آن برای طول عمر تراشههای هنوز پایدار که میکروکد ثابت را دریافت میکنند، نامشخص است. در بهترین حالت، گارانتی تمدید شده به صاحبان Raptor Lake آرامش خاطر بیشتری می دهد و در بدترین حالت، اگر مشکلات تخریب تراشه ادامه داشته باشد، اکنون برای چند سال دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
با این حال، یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که گارانتی تمدید شده فقط برای آن اعمال می شود جعبه شده پردازنده ها، یعنی چیپ های رسمی خرده فروشی اینتل. تراشههای شل اینتل که توسط سینی به OEMها و توزیعکنندگان خاص فروخته میشوند – که معمولاً به عنوان پردازندههای سینی شناخته میشوند – مشمول گارانتی تمدید شده نیستند. در حالی که پردازندههای سینی Raptor Lake از لحاظ فنی دارای ضمانت سه ساله خود هستند، اینتل خدمات گارانتی مستقیم و کاربر نهایی را برای این تراشهها ارائه نمیکند. در عوض، این ضمانتها توسط OEM یا توزیعکنندهای که تراشه را فروخته است، ارائه میشود.
با توجه به اینکه بخش عمده ای از تراشه های اینتل به OEM ها و دیگر سازندگان سیستم های حرفه ای می رسد، بدون شک اینتل باید مسائل را با این گروه ها نیز حل و فصل کند. اما با توجه به اینکه معاملات OEM معمولاً پشت درهای بسته باقی میمانند، بعید است که ما فقط در مورد آنچه در آنجا توافق شده است بشنویم. صرف نظر از هر کاری که اینتل برای تسکین OEM ها و توزیع کنندگان انجام می دهد (یا انجام نمی دهد)، آن گروه ها مسئول رسیدگی به ادعاهای گارانتی تراشه های سینی خواهند بود.
در نهایت، لازم به ذکر است که در حالی که اطلاعیه امروز تمدید گارانتی دو ساله را تشریح می کند، جزئیات کامل برنامه را ارائه نمی دهد. اینتل انتظار دارد “در روزهای آینده” جزئیات بیشتری در مورد برنامه گارانتی تمدید شده منتشر کند.
بیانیه کامل اینتل در زیر آمده است:
در همین حال، اگر در حال حاضر یا قبلاً علائم بی ثباتی را در سیستم دسکتاپ Intel Core 13th/14th Gen خود تجربه کرده اید:
- برای کاربرانی که سیستم ها را از OEM/System Integrators خریداری کرده اند – لطفاً برای راهنمایی بیشتر با تیم پشتیبانی سازنده سیستم خود تماس بگیرید.
- برای کاربرانی که CPU جعبه ای خریداری کرده اند – لطفاً برای راهنمایی بیشتر با پشتیبانی مشتری اینتل تماس بگیرید.
در عین حال، ما بابت تاخیر در ارتباطات پوزش میخواهیم، زیرا این موضوع چالش برانگیز برای کشف و ریشهیابی قطعی بوده است.
–پست انجمن اینتل
جزئیات بیشتر در مورد Via Oxidation Issue
به طور جداگانه، تیم جامعه اینتل همچنین بهروزرسانی کوتاهی را در مورد مشکل اکسیداسیون ارسال کرد که اگرچه متمایز از مشکلات فعلی ناپایداری Raptor Lake است، اما تقریباً در همان زمان مورد سؤال قرار گرفت. اینتل قبلاً اعلام کرده بود که این مشکل با مشکلات پایداری در حال انجام ارتباطی ندارد و در سال 2023 برطرف شد. و این به روز رسانی اخیر جزئیات بیشتری را در مورد آنچه که این مشکل تولید مستلزم آن است ارائه می دهد.
این مشکل در اواخر سال 2022 شناسایی شد و با بهبودهای تولیدی و نمایشگرهای اضافی که اینتل به کار گرفته شد، اینتل توانست تا اوایل سال 2024 حذف کامل پردازندههای آسیبدیده در زنجیره تامین ما را تایید کند. با این حال، موجودی موجود در قفسه ممکن است تا اوایل سال 2024 ادامه داشته باشد. .
مشکلات جزئی تولید یک واقعیت اجتناب ناپذیر در مورد تمام محصولات سیلیکونی است. اینتل به طور مداوم با مشتریان برای عیبیابی و اصلاح گزارشهای خرابی محصول کار میکند و زمانی که ریسک مشتری از آستانه کنترل کیفیت اینتل فراتر میرود، ارتباطات عمومی در مورد مشکلات محصول ارائه میکند.
پست انجمن اینتل
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
تحریریه Techpowerup