انویدیا تقاضای زیادی برای هوش مصنوعی ابری می‌بیند اما در چین با چالش‌هایی مواجه است و انتظار می‌رود میزان ارسال سرورهای هوش مصنوعی سطح بالا در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۴ درصد باشد.

جدیدترین گزارش های مالی انویدیا برای سه ماهه 24 مالی، درآمدی بی سابقه از بخش مرکز داده آن را نشان می دهد که ناشی از تقاضای رو به رشد برای سرورهای AI از CSP های اصلی آمریکای شمالی است. با این حال، TrendForce اشاره می‌کند که تحریم‌های اخیر دولت آمریکا علیه چین بر تجارت NVIDIA در منطقه تأثیر گذاشته است. علیرغم محموله‌های قوی پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته NVIDIA و معرفی سریع محصولات سازگار مانند H20، L20 و L2، اپراتورهای ابری چینی هنوز در مرحله آزمایش هستند و سهم قابل‌توجهی در درآمد NVIDIA در سه ماهه چهارم بعید است. افزایش تدریجی محموله ها از سه ماهه اول سال 2024 آغاز می شود.

ممنوعیت ایالات متحده همچنان بر بازار ریخته گری چین تأثیر می گذارد، زیرا محموله های سرورهای هوش مصنوعی پیشرفته از CSP های چینی ممکن است در سال آینده به زیر 4 درصد کاهش یابد.
TrendForce گزارش می دهد که CSP های آمریکای شمالی مانند مایکروسافت، گوگل و AWS از سال 2023 تا 2024 به عنوان محرک های اصلی سرورهای هوش مصنوعی پیشرفته (از جمله سرورهایی که توسط NVIDIA، AMD یا سایر تراشه های ASIC پیشرفته تولید می شوند) باقی خواهند ماند. به ترتیب 24%، 18.6% و 16.3% برای سال 2024 باشد. با توجه به تأثیرات فعلی و بالقوه آینده این ممنوعیت، این میزان می تواند در سال 2024 به کمتر از 4 درصد کاهش یابد.

چین به دلیل تقاضای محدود برای تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته، سرمایه گذاری در ASIC های اختصاصی و توسعه تراشه های هوش مصنوعی همه منظوره را افزایش می دهد.

TrendForce در مواجهه با خطر محدودیت های گسترده ناشی از ممنوعیت ایالات متحده، معتقد است که شرکت های چینی به خرید تراشه های هوش مصنوعی موجود در کوتاه مدت ادامه خواهند داد. تراشه‌های شتاب‌دهنده GPU AI NVIDIA از جمله موجودی‌های موجود A800 یا H800 و مدل‌های جدید مانند H20، L20 و L2 که به‌طور خاص برای بازار چین پس از ممنوعیت طراحی شده‌اند، همچنان در اولویت اصلی قرار دارند. انتظار می‌رود در درازمدت، CSP‌های چینی سرعت بیشتری پیدا کنند، و T-Head و Baidu علی‌بابا به ویژه در این فضا فعال هستند و برای تولید به ریخته‌گری‌هایی مانند TSMC و سامسونگ متکی هستند.

در همان زمان، شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی چینی، مانند هواوی و بیرن، به توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی همه منظوره برای ارائه راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌های محلی ادامه خواهند داد. هدف این شرکت ها فراتر از توسعه تراشه های هوش مصنوعی، ایجاد یک اکوسیستم سرور ملی هوش مصنوعی در چین است. TrendForce تشخیص می دهد که یک عامل موفقیت کلیدی از حمایت دولت چین از طریق پروژه های بومی سازی شده، مانند پروژه هایی که اپراتورهای مخابراتی چینی را درگیر می کنند، حاصل می شود که پذیرش تراشه های هوش مصنوعی داخلی را تشویق می کند.

سرورهای Edge AI: فرصتی بالقوه برای شرکت های چینی که با محدودیت های توسعه تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته روبرو هستند
یک چالش قابل توجه در توسعه تراشه های پیشرفته در چین دسترسی محدود به فناوری های تولید پیشرفته است. این امر به ویژه در مورد هوآوی صدق می‌کند که همچنان در فهرست موجودیت‌های ایالات متحده است و برای تولید خود به ریخته‌گری‌های داخلی مانند SMIC متکی است. علیرغم پیشرفت SMIC، با مشکلات مشابه ایجاد شده توسط ممنوعیت ایالات متحده مواجه است، از جمله مشکل در دستیابی به تجهیزات کلیدی ساخت پیشرفته و مشکلات بالقوه بازده. TrendForce معتقد است که با تلاش برای غلبه بر این محدودیت ها، چین می تواند فرصت هایی را در بازار سرورهای AI متوسط ​​و پایین بیابد. این سرورها، با نیازهای محاسباتی هوش مصنوعی پایین‌تر، برای برنامه‌هایی مانند ChatBOT‌های تجاری، پخش ویدئو، پلتفرم‌های اینترنتی و سیستم‌های کمکی خودرو هدف قرار می‌گیرند. آنها ممکن است به طور کامل تحت پوشش محدودیت های ایالات متحده نباشند، که می تواند یک جهت رشد احتمالی برای شرکت های چینی در بازار هوش مصنوعی باشد.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup