هفته گذشته، Valve یک بهروزرسانی آزمایشی جدید را برای سازگاری با پروتون منتشر کرد، که بر اساس نسخه پایدار پروتون 9.0-3 در 19 سپتامبر با ارائه اصلاحات برای دهها بازی و حتی اضافه کردن پشتیبانی از فناوریهای Optical Flow AI و DLSS 3 Frame Generation انویدیا است. DLSS 3 که اکنون تحت پروتون پشتیبانی میشود، نویدبخش آینده بازیهای انویدیا در لینوکس است، بهویژه زمانی که عناوینی را بازی میکنید که در آنها نرخ فریم آسان نیست.
جدا از این تغییرات، بقیه تغییرات فهرست دهها اصلاح برای دهها بازی است که اغلب مربوط به پخش ویدیو، مشکلات خرابی، مشکلات عملکرد، و مشکلات ورودی یا نمایش است. با این حال، استثناهایی مانند پشتیبانی از مود وجود دارد عذاب ابدی ثابت است، نشان می دهد که چشم برای موارد استفاده طاقچه بیشتر نگه داشته شده است. این بهروزرسانی همچنین عدم تنظیم صحیح اولویتها برای رشتههای جدید توسط پروتون را برطرف میکند، که باید عملکرد (یا حداقل ثبات) را در همه بازیها بهبود بخشد.
علاوه بر این، بهروزرسانی آزمایشی پروتون در آخرین کار توسعه پروژههای DXVK و VKD3D-Proton قرار میگیرد. VKD3D-Proton یک فورک از VKD3D برای بازیهای DirectX12 است که تحت پروتون اجرا میشوند و عمدتاً به جای رایانههای شخصی سطح بالا به جای دستگاههای دستی مانند Steam Deck طراحی شده است. DXVK یک لایه ترجمه Wine مبتنی بر Vulkan برای عناوین قدیمی DirectX است.
پیشرفتهای عمده نسخههای اخیر VKD3D-Proton شامل اضافه شدن Nvidia Reflex و پشتیبانی OpenVR است که در مقاله قبلی به آن پرداختهایم. رفعهای متعدد بازی، رفعهای پشتیبانی از مکاننمای نرمافزاری، و مشکلات مختلف موتور بازی یا سختافزارهای خاص نیز در آخرین نسخههای DXVK برطرف شدهاند و بهطور مؤثر پشتیبانی بهروز موجود در بسته کامل Proton Experimental را کامل میکنند. اگر کاربر لینوکس یا Steam Deck هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از Proton Experimental در گزینههای راهاندازی بازیهای خود استفاده کنید تا از همه این اصلاحات به طور همزمان استفاده کنید. همچنین میتوانید نسخههای خاص قبلی پروتون را انتخاب کنید اگر اتفاقاً بهتر کار کنند.
خوب است که گیمرهای انویدیا در لینوکس اکنون می توانند به راحتی از ویژگی های تولید فریم داخلی سخت افزار خود از طریق لایه سازگاری پروتون استفاده کنند و این یک پیروزی دیگر برای بازی های Valve و Linux است. قبل از پروتون، کاربران لینوکس هنوز لایه سازگاری Wine را داشتند (که اکنون در پروتون بستهبندی شده است، به DXVK مراجعه کنید)، اما Valve واقعاً بازیهای (ویندوز) روی لینوکس را با پروتون به سطح بالاتری رسانده است.
مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران
تحریریه Techpowerup