علاقه مندان به بازی های یکپارچهسازی با سیستمعامل انتقال بازی های C64 را از طریق YouTube نشان می دهند – به نظر می رسد سرعت داده حدود 30 بیت در ثانیه است.

Commodore VIC-20 playing Snake Pit

راد هال، علاقه‌مند به کامپیوترهای قدیمی، از The Future Was 8-bit (TFW8b) و Dave Curran از Tynemouth Software راهی برای تعاملی‌تر کردن استریم‌های بازی‌های قدیمی ارائه کرده‌اند. آخرین پروژه آنها به بینندگان این امکان را می دهد که بازی را که در حال انجام است مستقیماً در Commodore 64 اصلی خود در حالی که پخش جریانی را در YouTube تماشا می کنند بارگیری کنند.

این ایده پس از ایجاد یک رابط سریال Commodore PET و بحث در مورد آن با هال شروع شد. هال ایده ای را در امتداد خطوط مشابهی که روی آن کار می کرد برای تزریق داده ها به ویدیوهای YouTube به شکل نمادهای چشمک زن در گوشه ویدیو توضیح داد. ایده این بود که بتوانیم بازی‌ای را که پخش‌کننده در حال تماشای ویدیو انجام می‌دهد، دانلود کنیم، اما با دانلودها، کارتریج‌ها یا دیسکت‌های مدرن خسته نشویم.

در دهه 1980، بی‌بی‌سی با استفاده از یک تیونر DIY که به صفحه تلویزیون متصل شده بود، کاری مشابه انجام داد. در طول قسمت‌های سریال کوتاه مدت 4 Computer Buffs، یک چراغ چشمک زن می‌تواند کد برنامه را به Commodore 64، Sinclair یا BBC Micro منتقل کند.

Jelly Load بر اساس همین مفهوم ساده است. با روشن و خاموش کردن بخشی از صفحه نمایش، می توانید داده های باینری – صفر و یک را ارسال کنید. مجموعه‌ای از مقاومت‌های عکس متصل به پورت سریال Commodore 64، VIC-20 یا سایر رایانه‌های قدیمی می‌توانند این داده‌ها را بخوانند و آن را به یک برنامه اجرایی تبدیل کنند. اگرچه این ایده کاملاً جدید نیست، اما یک چالش وجود دارد: این ایده باید در YouTube کار کند، که به دلیل فشرده سازی ویدیوها و اعمال نرخ فریم خاص شناخته شده است.

کوران، که توسعه نرم‌افزار را برای ارسال و دریافت داده‌ها بر عهده داشت، الزاماتی را که با آن مواجه بود، بیان کرد. «این باید در ویدیو گنجانده شود و در هر پردازش پستی که YouTube اعمال می‌کند زنده بماند. باید آنقدر سریع باشد که در یک ویدیوی معمولی جا شود، شاید 5-10 دقیقه. باید توسط یک VIC20 (ماشین‌های دیگر دنبال خواهند شد) با استفاده از حداقل سخت‌افزار ساده‌ای که در آن زمان در دسترس بوده است، دریافت شود.”

برای انتقال سریعتر داده ها، این زوج تصمیم گرفتند از یک شبکه 3×3 چراغ چشمک زن استفاده کنند. این امر از نظر تئوری می تواند سرعت انتقال داده را 9 برابر افزایش دهد. هنگامی که به مانیتور در نقطه مناسب متصل می شود – و با اندازه پنجره فیلم به گونه ای که چراغ های چشمک زن ایجاد شده با فیلم برداری از یک ماتریس 3×3 از LED ها، با مقاومت های عکس مطابقت دارند – دستگاه می تواند داده های رمزگذاری شده در فیلم را ضبط کند و آن را در حافظه ذخیره کنید آنها با انتقال یک بازی 3.5 کیلوبایتی به نام Snake Pit به طور کامل از طریق یک ویدیوی YouTube این را با موفقیت نشان دادند.

البته، این یک راه فوق العاده ناکارآمد و کند برای انتقال داده است، به خصوص با توجه به این واقعیت که YouTube به شما اجازه می دهد لینک های دانلود را در توضیحات ویدیوی خود اضافه کنید. هال در مورد آن شوخی می کند و می پرسد: «چرا وقتی می توانید چیزها را از طریق ویدیوی YouTube بارگیری کنید، چیزهای 8 بیتی خود را از طریق نوار کاست، دیسک یا کارتریج بارگیری کنید؟

پاسخ او ساده است: «چون سرعت آن وحشتناک است، به همین دلیل است. اما نسبتا باحال است! و اگر مثل من یک میلیون بیت و باب در اطراف خانه دارید، حتی ممکن است به اندازه کافی باقیمانده خرید الکترونیکی داشته باشید تا بتوانید همین الان رابط کاربری Jelly Load خود را بسازید!

چقدر کند صحبت می کنیم؟ این بستگی به نرخ فریم ویدیوی YouTube دارد و هر الگوی 3×3 بیتی باید چند فریم ظاهر شود. یک ویدئو با سرعت 30 فریم در ثانیه که 9 بیت در هر فریم را ارسال می کند، حدود 2 کیلوبایت در دقیقه به پایان می رسد. این تقریباً نزدیک به تطابق با تجربه استفاده از مودم 300 باود است… اما به نظر می رسد ویدیوی آزمایشی هر الگو را در یک ویدیوی 60 فریم بر ثانیه برای 18 فریم نشان می دهد، به این معنی که فقط 30 بیت در ثانیه ارسال می کند. امیدواریم که این فقط یک آزمایش باشد تا نرخ داده نهایی.

مرجع اخبار سخت افزار کامپیوترایران

تحریریه Techpowerup